Els líders mundials en tecnologia es fixen en les 'start-up' catalanes

Grans fons i multinacionals confien en les solucions punteres creades per emprenedors

Trovit, Letsbonus, Wuaki.tv o PasswordBank han estat comprades per gegants dels EUA i el Japó

Tomás Diago, president i fundador de Softonic.

Tomás Diago, president i fundador de Softonic. / GUILLERMO MOLINER

4
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Qui bé sembra bé cull. Aquest refrany és aplicable a les moltes start-up tecnològiques catalanes que han rebut els últims anys una trucada a la seva porta difícil de rebutjar: una multinacional que volia comprar-la o un fons internacional disposat a invertir una gran quantitat de diners en el seu projecte. Empreses com Edreams, Wuaki.tv, Letsbonus o més recentment Trovit van decidir acceptar les propostes i passar a formar part d'altres companyies, però mantenint a Barcelona el centre de desenvolupament i de decisió. Els seus casos són el mirall per a moltes altres start-up, i des del sector s'avisa que és només el començament: es preveuen moltes altres operacions perquè desenes de bones firmes locals ara estan arribant a la seva plena maduresa.

El de Trovit és l'exemple més recent: dimecres passat, la companyia japonesa Next va anunciar que havia arribat a un acord amb l'empresa catalana per adquirir el 100% de les seves accions per 80 milions d'euros. Fundada a Barcelona el 2006 per Iñaki Ecenarro, Raúl Puente, Daniel Giménez i Enrique Domínguez, aquest buscador d'anuncis classificats és a 40 països i va facturar 17,56 milions en el seu exercici fiscal 2013. «La nostra decisió d'adquirir Trovit es basa en la nostra conclusió que comptar amb Trovit com a filial permetrà a Next la creació d'una plataforma massiva d'informació immobiliària i estil de vida a tot el món», va indicar la firma japonesa en un comunicat.

80 MILIONS 

Amb la venda, a més dels fundadors, recolliran beneficis els inversors locals que van decidir apostar per Trovit quan necessitaven capital, entre ells, Cabiedes & Partners. «Això no és cosa de 12 mesos. Nosaltres hi vam entrar fa set anys i estem contentíssims per la venda perquè l'equip de Trovit s'ho mereixia», explica Luis Martin Cabiedes, partner del fons de capital llavor i professor de IESE.

Aquesta mateixa setmana es va donar un altre cas, el de Ducksboard (Diego Mariño, Jan Urbanski i Aitor Guevara). Encara que amb unes xifres molt més modestes (que no han transcendit), la firma catalana, que té com a producte estrella un software d'analítica i visualització de dades, va ser adquirida per New Relic (EUA). «Les grans empreses s'estan adonant que una manera de créixer i d'aconseguir tecnologies punteres no és crear-ne des de zero, sinó adquirir altres companyies els professionals de les quals són especialistes», afegeix Fernando Zallo, director d'Esade BAN.

Una de les inversions més exitoses de la xarxa d'inversors privats promoguda per Esade Alumni va ser Wuaki.tv, una altra tecnològica catalana venuda el 2012 a l'Amazon japonès, Rakuten. Creada per Jacinto Roca, l'empresa continua ara la seva expansió per Europa: obrirà el seu videoclub on line a Alemanya i Itàlia. «Estem entrant en una mitjana de 25-30 projectes a l'any. Els últims anys hem invertit 11 milions en start-up», afegeix Zallo.

Gegants japonesos a la recerca d'empreses catalanes... I també grans firmes americanes atentes a les oportunitats: mesos abans de la compra de Wuaki.tv per Rakuten, un altre emprenedor radicat a Barcelona, Miguel Vicente, va vendre a la nord-americana Living Social la web de cupons amb ofertes per a comerços i plans d'oci Letsbonus. No va ser l'única. Ara fa un any, el gegant de la seguretat mundial Symantec (Norton Antivirus) va tancar la compra de PasswordBank, una start-up creada el 2008 per Roger Casals, per gairebé 20 milions d'euros.

«S'estan ajuntant diversos factors. Un és la maduresa del sector: les empreses han anat guanyant pes i experiència, creant productes que agraden. Un altre és que la crisi va provocar que molts professionals molt vàlids, perquè no podien progressar, es van embarcar en aventures i van liderar projectes ambiciosos que han acabat demostrant que estan al nivell de les grans multinacionals», assenyala Carlos Conti, director d'inversions a Inveready, un grup inversor en firmes tecnològiques que havia desembarcat a PasswordBank el 2009.

ÈXITS 

Aquesta firma gestiona uns 70 milions en inversions, i té 45 empreses al portafolis. Els últims anys ha fet algunes desinversions, com Lucierna (solucions per identificar, aïllar i resoldre problemes en aplicacions informàtiques), que va ser adquirida per SmartBear (EUA), o 3Scale, també de Barcelona. Una altra de les desinversions (parcial) va ser Softonic, una de les companyies catalanes de més èxit internacional. En aquest cas, la firma fundada per Tomás Diago va vendre el 30% de les seves accions al fons suís Partners Group per 82,5 milions, per la qual cosa la va valorar en 275 milions.

Notícies relacionades

Un altre dels principals èxits se'l va apuntar Scytl (Pere Vallés): Paul Allen, cofundador de Microsoft, va invertir 30 milions en la firma catalana especialitzada en tecnologia electoral (en una ronda de 77,6 milions). A més a més, Social Point (videojocs) ja ha aixecat 48 milions de capital, i abans, el 2006, Edreams (Javier Pérez-Tenessa) va inaugurar el cicle de grans vendes: primer va ser comprada per TA Associates (100 milions), i després venuda a Permira. Avui, cotitza en borsa, amb una capitalització de 250 milions (encara que ha caigut un 75% des de l'abril).

«Hi continuarà havent oportunitats, perquè hi ha molt talent i oportunitats. Però detectem un excés d'inversió i poques desinversions», diu Cabiedes, que a més avisa que les grans empreses espanyoles «no estan comprant start-up».