COL·LOCACIÓ BORSÀRIA GEGANT

Alibaba a Wall Street

El gegant xinès del comerç electrònic dispara l'eufòria en la seva estrena a la Borsa de Nova York

La capitalització de la firma pot acostar-se a la del colós General Electric

Eufòria 8 Ma, el tercer per l’esquerra, en l’estrena de la companyia a Wall Street.

Eufòria 8 Ma, el tercer per l’esquerra, en l’estrena de la companyia a Wall Street. / FIRMA DE FOTO

3
Es llegeix en minuts
RICARDO MIR DE FRANCIA
WASHINGTON

Un antic professor d'anglès, baixet, carismàtic i amb reputació de «boig» per les seves idees atrevides va ser ahir l'encarregat de fer sonar la campana a Wall Street, a la Borsa de Nova York. Aquest homes és xinès i es diu Jack Ma, el cervell darrere d'Alibaba, el gegant xinès del comerç electrònic, un híbrid entre Amazon, Paypal i eBay.

Fa 15 anys va fundar l'empresa al seu apartament de Hangzhou amb una quantitat equivalent a 46.000 euros actuals aportats per una dotzena d'inversors. Sembla la prehistòria perquè Alibaba va començar a cotitzar ahir al NY Stock Exhange amb l'oferta pública d'accions més important de la història dels EUA. Ho va fer amb el símbol de BABA.

Després d'uns quants anys anticipant l'estrena d'una empresa que controla el 80% del comerç electrònic a la Xina, les seves accions van obrir a un preu de 92,7 dòlars per títol (71,8 euros), un 36% més dels 68 dòlars (52,7 euros) fixats inicialment en la col·locació.

«Aquesta és una de les ofertes públiques més importants que el món ha vist mai, de manera que l'ambient és de celebració al parquet, t'agradi o no», deia poc abans Benedict Willis, el director de brokers de Sunrise Securities. De fet, abans fins i tot del debut, Alibaba ja havia recaptat 21.800 milions de dòlars (16.900 milions d'euros). Una xifra per sota del que va obtenir l'Agricultural Bank of China a Honk Kong, però a falta de conèixer si els bancs al capdavant de la col·locació exercien els seus drets.

Si ho fessin, la suma rondaria els 25.000 milions, i es batrien tots els rècords mundials. Però l'enrenou al voltant d'Alibaba no s'acaba aquí perquè si es manté el preu de l'obertura la seva capitalització rondaria els 231.000 milions de dòlars (179.000 milions d'euros), més que Amazon i Bay junts i s'acostaria a General Electric, fet que equivaldria a situar-se en el lloc número 10 de les 500 empreses de l'índex Standard & Poors.

Com eBay, Alibaba es dedica a fer d'intermediari entre venedors i compradors, però a diferència d'Amazon no té inventari de la seva propietat, cosa que redueix significativament els seus costos. La majoria dels seus ingressos provenen de dos mercats electrònics: Taobab, un gran basar en la xarxa amb tota mena de productes, i Tmall, una plataforma reservada per a les grans marques. El model funciona i la seva facturació no para de créixer. En els 12 mesos previs al 31 de març, Alibaba va facturar 2.868 milions d'euros, gairebé 1.550 milions més que l'any anterior. Però el millor és el marge de beneficis: per cada dòlar d'ingressos, obté 43 centaus de beneficis operatius.

Tots aquests factors, units al potencial del mercat xinès i les ambicions globals de Jack Ma, que ja s'ha convertit en l'home més ric del seu país, han avivat l'eufòria dels inversors. Amb un altre element. A diferència de

Facebook en el moment de la seva sortida a borsa, Alibaba ha sabut incrustar-se en les plataformes mòbils. Un terç de les vendes les va fer des del telèfon.

Aquests factors han pesat més que la forma atípica en què estructura el seu poder corporatiu o els riscos a un alentiment de l'economia xinesa. En les últimes setmanes, Ma i els seus executius han viatjat al voltant del món per presentar la seva oferta als inversors.

Notícies relacionades

Una oportunitat

Segons ha publicat la premsa dels EUA, han usat dues línies d'argumentació. La primera, que Alibaba és una oportunitat per aprofitar l'auge imparable de la classe mitjana xinesa; i la segona, que Alibaba és una companyia global. O com va dir Ma en un d'aquests fòrums: «Una companyia d'internet que passa per estar radicada a la Xina». Ma és ara l'home del moment, i ahir ho va aprofitar amb el seu bon humor característic per lloar en una entrevista a la CNBC el seu «heroi», Forrest Gum, i recordar que la seva primera visita a Silicon Valley fa 15 anys el va inspirar per tenir un gran somni. Mai tan gran, segurament, com el que ha aconseguit.