Alemanya i Espanya s'alien per a la recuperació

La debilitat del PIB alemany alimenta els dubtes sobre la forma d'afrontar la crisi econòmica

Merkel i Rajoy caminen junts pel Camí de Santiago.

Merkel i Rajoy caminen junts pel Camí de Santiago. / LAVANDEIRA JR. (EFE)

2
Es llegeix en minuts
EDUARDO LÓPEZ ALONSO / Barcelona

Alemanya i Espanya volen abanderar la recuperació europea. La seva estratègia segueix sent la mateixa dels últims anys, control del dèficit públic i incentius a la inversió. Les últimes dades del PIB han corroborat l'èxit relatiu de les mesures del Govern de Mariano Rajoy, mentre que el model de la cancellera alemanya, Angela Merkel, comença a mostrar debilitats davant la baixada de les exportacions. El ministre d'Economia i Competitivitat, Luis de Guindos, apareix ara en plena trobada Rajoy-Merkel com l'ideòleg d'una estratègia comuna hispano-alemanya. El creixement del PIB espanyol, que s'acostarà aquest any a l'1,5% i al 2% l'any que ve malgrat l'aturada econòmica que s'ha produït a la zona euro serveixen per reforçar el front comú de Merkey i Rajoy davant una França disposada a introduir elements de política econòmica una mica més flexibles en matèria de despesa pública. 

PIB europeu preocupant

Les dades del PIB el segon trimestre són preocupants. El producte interior brut alemany es va contraure un 0,2% el segon trimestre i el PIB francès es va estancar. Aquests dos factors, units a la recessió tècnica a Itàlia, han perjudicat l'economia de l'eurozona, que va registrar un creixement nul (0,0%) entre l'abril i el juny respecte al primer trimestre. Les males dades de les dues principals economies d'Europa contrasten amb l'evolució positiva d'altres països, com Espanya o Portugal (0,6% en els dos casos), que van evitar una caiguda més gran de la zona euro. El conjunt de la Unió Europea (UE), va avançar un 0,2%, una dècima menys.

Divergències

La clau d'aquestes evolucions divergents no amaga que la situació socioeconòmica d'Espanya i Portugal dista molt de la d'Alemanya i França. En els últims mesos, el mercat laboral espanyol afronta una profunda reestructuració que ha retallat els nivells salarials i especialment els salaris inicials dels treballadors. Amb un atur desbordat, les noves contractacions a preu de 'minijob' alemany fan de l'economia espanyola una de les més competitives i atractives per a noves inversions. En canvi, a Alemanya el model 'minijob' no està en condicions de suposar un revulsiu, perquè ja fa uns quants anys que està implantat, mentre les exportacions tendeixen a debilitar-se davant un euro molt fort i amenaçar el model alemany basat en les vendes a l'exterior i una demanda interna molt fidel als productes locals. 

Dubtes amb Alemanya

Notícies relacionades

El Ministeri d'Economia alemany subratlla que la "positiva tendència" de base "segueix estant intacta", que el mercat de treball es manté "estable", que els ingressos "pugen" i la tendència de consum "continua alta". Malgrat aquest plantejament, els dubtes es mantenen davant un model massa estable per a les necessitats de reactivació actuals. 

Dubtes amb França

El recorregut de l'economia francesa sembla més gran. A més del denominat pacte de responsabilitat del primer ministre francès, Manuel Valls, que preveu estalviar 50.000 milions d'euros en tres anys, noves mesures de reactivació estan sobre el tauler, com les destinades al mercat immobiliari i la construcció.