Consolidació al mercat de les telecomunicacions

Vodafone adquirirà Ono per oferir fix, mòbil, fibra i TV

Els consumidors tenen por que els preus pugin a l'haver-hi menys competidors

L'operador britànic està a punt de comprar la firma de cable per 7.200 milions

Botiga d’Ono al’Eixample de Barcelona.

Botiga d’Ono al’Eixample de Barcelona. / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

Al món dels negocis, les hores donen per molt. Si dijous al matí la junta d'accionistes d'Ono aprovava la sortida a borsa de la firma, en paral·lel, una altra operació es forjava: la de la venda de la companyia a Vodafone. Després d'haver rebutjat una primera oferta, les dues empreses van arribar ahir a un principi d'acord que, a falta d'alguns serrells i firma, es concretarà amb un important salt de Vodafone a Espanya en quota de banda ampla, l'oportunitat per a l'operador de competir en ofertes combinades de serveis i una nova operació de concentració en les telecomunicacions.

Les negociacions fa mesos que es porten a terme, però en els últims dies s'havien intensificat perquè s'havien acostat posicions i perquè Ono volia continuar amb els seus plans de la seva sortida a borsa. La majoria del capital de l'operador de cable està en mans dels fons Providence Equity Partners, Thomas H. Lee Partners, CCMP Capital Advisors i Quadrangle Capital, i aquests busquen rendibilitzar la seva inversió, ja sigui mitjançant la sortida a borsa o a través d'una venda de la companyia.

ATURAR LA SORTIDA A BORSA / L'operador vermell havia fet una primera oferta d'uns 7.000 milions d'euros que Ono va rebutjar. Després de reprendre les negociacions, segons fonts del mercat, l'oferta hauria pujat fins a entre 7.200 i 7.300 milions d'euros (inclosos els 3.300 milions de deute), una xifra més pròxima al que busquen els inversors en Ono. Les dues companyies van arribar a un principi d'acord ahir, però queden per definir alguns punts (com per exemple com es farà el pagament) i redactar els contractes, i per això l'anunci es podria demorar. Tant Vodafone com Ono van rebutjar ahir fer comentaris, però altres fonts coneixedores de la negociació van destacar que totes dues estaven «ultimant» l'acord. Si es concretés, es cancel·larà el debut al parquet de l'operador.

Vodafone vol créixer a Espanya, on la crisi li ha passat factura tant en nombre de clients com d'ingressos finals. El grup britànic té liquiditat (va vendre l'any passat la seva participació en l'operador nord-americà Verizon Wireless per 95.000 milions), i una de les opcions que té per créixer a Espanya és comprar competidors més petits.

Ono li interessa perquè complementa els seus serveis: l'operador de cable té desplegada en uns set milions de domicilis espanyols la seva infraestructura HFC (híbrid entre fibra i coaxial), que permet unes velocitats de descàrrega d'entre 100 i 200 megues, i compta amb 1,5 milions de clients. Vodafone, en canvi, basa la seva oferta de banda ampla a l'ADSL (953.000 clients). Vodafone, quan es tanqui l'operació, passarà d'una quota del 7% en banda ampla a Espanya a més del 20%.

CLIENTS DE MÒBIL / Però Vodafone no només guanyarà els clients de banda ampla, sinó també més d'un milió de números mòbils, que s'afegiran a la base de 13,7 milions de clients en aquest segment de l'operador vermell. En aquest àmbit, frenarà així la pèrdua d'usuaris, que estava propiciant que Orange l'estigués atrapant en el mercat espanyol (el 31 de desembre del 2013, Movistar tenia una quota del 33,22% en telefonia mòbil; Vodafone, del 24,57% i Orange, del 22,92%).

Notícies relacionades

Però, més enllà del nombre d'usuaris, Vodafone podrà oferir als seus clients paquets de serveis convergents, on realment es juga la guerra de tarifes: telèfon, banda ampla fixa -fibra-, mòbil i, ara, televisió. En el camp de la fibra Telefónica té avantatge, ja que desplega la seva fibra òptica per tot Espanya des de fa dos anys, i ja té gairebé 600.000 clients de fibra òptica. Vodafone està desplegant juntament amb Orange la seva pròpia xarxa de fibra, amb una oferta comercial que s'espera que s'estreni a principis d'abril.

Vodafone també haurà de redefinir els seus preus i ofertes de continguts, cosa que preocupa els consumidors. «Ens preocupa com pot afectar en les tarifes aquesta concentració. En qualsevol cas s'ha de saber que independentment de les tarifes per les quals acabi optant Vodafone, o si desapareixerà el nom d'Ono, al client no el poden obligar a canviar de tarifa ni reduir la qualitat del servei que rep», va destacar a aquest diari el portaveu de Facua, Rubén Sánchez. Si es produís un canvi de condicions -tarifes- o de qualitat, el client deixarà de tenir permanència en la companyia.