NOVA NORMATIVA AL SECTOR DE LA RESTAURACIÓ
Setrilleres amb precinte
Agricultors i hostalers difereixen sobre la prohibició dels recipients d'oli reomplibles

Gastronomia 8 Un home posa oli al pa, en un restaurant. /
Una mesura en defensa de l'oli d'oliva o una norma antiecològica que farà pujar els preus. Segons com es miri, del costat dels agricultors o dels hostalers, el reial decret aprovat ahir pel Consell de Ministres que prohibirà reomplir el setrill de l'oli en bars i restaurants serà un impuls econòmic o tot el contrari. El que sí que és segur és que les setrilleres de tota la vida tenen els dies comptats en l'hostaleria.
El Govern central va remarcar que Espanya és líder mundial en la producció d'oli d'oliva i va defensar que la normativa millorarà la competitivitat del sector, ja que serà una «garantia de la qualitat i l'autenticitat dels olis». El Ministeri d'Agricultura i Medi Ambient preveu que la producció d'oli d'oliva de la campanya actual, 2013-14, serà d'1.545.672 tones.
A partir de l'1 de gener del 2014, quan entri en vigor el reial decret, les olieres en bars, restaurants i serveis de càtering, a més a més de no poder-se reomplir, hauran d'informar el client del seu contingut en una etiqueta i tindran un sistema d'obertura amb precinte. Els hostalers tindran fins al 28 de febrer de termini per continuar servint l'oli que no compleixi la norma, si el van comprar abans del gener.
Turisme i exportació
L'objectiu és millorar la imatge del producte, sobretot de les denominacions d'origen i indicacions geogràfiques protegides. L'hostaleria, va argumentar el Govern, és el punt de contacte dels turistes amb l'oli d'oliva, i si se'l troben ben presentat, «facilitarà un increment de la demanda de noves exportacions».
Els agricultors van celebrar la mesura. «Feia anys que el sector ho reclamava», va recordar Rosa Pruna, presidenta d'Asaja Catalunya, que va lamentar que a nivell europeu es rebutgés una normativa similar. «Va en la bona direcció, però hauria sigut millor convèncer els països europeus», va coincidir Carles Vicente, responsable d'organització d'Unió de Pagesos. A Itàlia ja s'aplica una llei en aquest sentit.
Notícies relacionadesEls hostalers rebutgen la prohibició perquè els empresaris, que acostumen a comprar envasos de cinc litres, es veuran obligats a adquirir monodosis, cosa que elevarà els costos. Emilio Gallego, secretari general de la Federació Espanyola d'Hostaleria (FEHR) preveu un «encariment important» dels preus i un impacte negatiu en el medi ambient.
Per part dels consumidors, la CECU va criticar la previsible pujada de preus i el dany ecològic i va demanar al Govern que informi de si té dades sobre el frau o la salubritat de l'oli en l'hostaleria que justifiquin la mesura.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Infraestructures La Zona Franca invertirà 40 milions en la seu de Salut Pública de BCN
- Transports El Govern facilita la venda de Talgo a Sidenor amb l’entrada de la SEPI
- Junta general Inditex obrirà botigues a l’Iraq i inverteix en l’‘start-up’ Theker Robotics
- Tempesta judicial i política L’UCO busca diners de la trama Cerdán en feixos de bitllets amagats
- Els riscos de la xenofòbia Llibertat per als còmplices Un detingut a Mataró per incitar la "cacera" de migrants a Múrcia