SANCIÓ PER CONSTITUIR UN CÀRTEL

Multa de més de 35 milions a 17 firmes de lloguer de cotxes

Competència acusa les companyies de pactar preus durant més de sis anys

Els acords van tenir especial incidència a Catalunya, les Balears i Andalusia

Base de Goldcar a l’aeroport de Barcelona, ahir.

Base de Goldcar a l’aeroport de Barcelona, ahir. / ÁLVARO MONGE

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

La Comissió Nacional de la Competència (CNC) ha imposat multes per valor de més de 35 milions d'euros a 17 empreses i dues associacions per acordar la fixació de preus i de condicions comercials en el mercat de lloguer de cotxes sense conductor (rent a car).

La investigació va començar el gener del 2012, quan la CNC va obrir expedient sancionador a diverses empreses i associacions del sector, resultat de les inspeccions a les seves seus que havia realitzat després d'una sol·licitud d'exempció del pagament de multa presentada per la firma Solmar el 2011, per advertir del pacte del qual era partícip.

El 30 de juliol d'aquest any, el consell de la CNC va emetre una resolució en què va considerar «acreditada l'existència d'una infracció única i continuada» de la llei de defensa de la competència, conformada pels acords adoptats i implementats a través dels contactes i les reunions entre representants de les esmentades entitats des del 27 de maig del 2005 fins a l'octubre del 2011. Per Competència, aquestes empreses van realitzar un «càrtel» perquè acordaven preus i condicions comercials. Les comunitats autònomes de Catalunya, el País Valencià, Andalusia i les Balears van ser les que van tenir més afectació.

Les empreses acordaven fixar preus (ja fossin mínims o directament un increment d'aquests, així com mantenir-los durant els períodes delimitats) i la mateixa política comercial respecte a l'inici i el final de cada temporada (alta, mitjana, baixa), com també dels extres i els seus preus (recàrrecs per cadires de nadons, conductor addicional...). Les empreses, segons Competència, eren «plenament conscients de la il·licitud dels esmentats acords», ja que van plantejar un sistema per evitar el control de l'autoritat de Competència i van dissenyar un mecanisme de vigilància de l'execució dels acords adoptats pel càrtel, centrat en el president de l'Associació Empresarial de Cotxes de Lloguer d'Andalusia (AECA).

Notícies relacionades

Les firmes sancionades són, entre d'altres, Goldcar (15,45 milions d'euros), Centauro Rent-a-car (5,5 milions), Record-go (4,9 milions), Automotivecars Málaga (2,9 milions), Avis (1,5 milions) i Alquiler de Coches Victoria (1 milió), a més de les associacions AECA i AESVA.

La Unió de Consumidors d'Andalusia va reclamar ahir una nova regulació dels preus dels serveis de lloguer d'automòbils.