REESTRUCTURACIÓ FINANCERA

Guindos anuncia un arbitratge per als enganys en les preferents de Bankia

El ministre confirma que Catalunya Caixa perdrà aquesta setmana la seva participació en el seu banc

Luis de Guindos, durant la seva compareixença davant la Comissió d’Economia del Congrés.

Luis de Guindos, durant la seva compareixença davant la Comissió d’Economia del Congrés. / EFE / CHEMA MOYA

1
Es llegeix en minuts
P. ALLENDESALAZAR / Madrid

El ministre d'Economia,Luis de Guindos, ha anunciat que crearà un procediment d'arbitratge perquè els clients de Bankia que van comprarpreferentsamb enganys puguin recuperar la inversió. Catalunya Banc i Nova Galícia Banco ja tenen en funcionament sistemes semblants des de fa temps, si bé només el de l'entitat gallega ha resolt un nombre significatiu de casos de moment.

Durant la compareixença en la comissió d'economia del Congrés, De Guindos ha explicat que el sistema d'arbitratge s'aplicarà als casos "més flagrants, on s'hagi demostrat mala praxi en la comercialització d'aquests productes financers complexos i, en particular, en aquelles circumstàncies personals en què el comprador no estava en condicions d'entendre el producte".

El ministre ha defensat que aquesta solució és més ràpida i té menys cost que la via judicial. Un assessor privat, ha explicat, "filtra" en cada entitat els "supòsits" que evidencien una "clara mala praxi" en la venda del producte. A partir d'aquests criteris les autoritats de consum autonòmiques resolen cada cas.

SOLUCIÓ ALTERNATIVA

La Comissió Europea ha imposat que els amos de les preferents dels bancs amb ajudes públiques hagin de perdre part de la inversió per reduir els fons públics que els injectarà Europa. Com a conseqüència, només conservaran el 60% dels estalvis. No obstant, l'arbitratge els dóna una via per recuperar un percentatge més alt.

De Guindos, d'altra banda, ha avançat que els quatre bancs restants que rebran ajudes públiques, a més dels nacionalitzats, percebran entre 1.500 i 2.000 milions d'euros. Es tracta de BMN, Ceiss, Liberbank i Caja 3 i la Comissió té previst donar les xifres definitives dijous.

Notícies relacionades

El ministre ha revelat que dos d'aquestes entitats (BMN i Ceiss, tot i no citar-les) tindran una majoria de capital públic. No obstant, les ha distanciat de les altres nacionalitzades i ha assegurat que pot donar-se el cas que segueixin de manera independent i tornin les ajudes.

A més, ha confirmat que aquesta setmana el FROB aprovarà les injeccions de capital que faran que Catalunya Caixa i Nova Galícia Banco perdin les participacions minoritàries que mantenien en els bancs nacionalitzats als quals van traspassar el negoci. Dijous, així mateix, se sabrà la valoració de Bankia, que determinarà quina pèrdua de la seva inversió assumeixen els accionistes.

Temes:

Bankia