EXPANSIÓ INTERNACIONAL D'UNA EMPRESA GESTORA D'INFRAESTRUCTURES

La samba d'Abertis

El grup es converteix en líder mundial després d'aconseguir el control de les autopistes brasileres d'OHL

La companyia incorporarà abans de final d'any les vies de pagament de Xile per 204 milions

Executiu 8 Francisco Reynés, al Brasil, el setembre passat.

Executiu 8 Francisco Reynés, al Brasil, el setembre passat. / EFE / SEBASTI O MOREIRA

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

Abertis ja balla la samba. Després de set mesos d'intenses negociacions, la companyia ha pres amb la canadenca Brookfield el control de nou concessions d'autopistes d'OHL al Brasil que sumen 3.226 quilòmetres. Amb aquesta operació, Abertis es converteix en líder mundial en la gestió de vies de pagament, ja que sumarà també abans que s'acabi l'any tres autopistes a Xile que també eren propietat d'OHL que, al seu torn, passa a ser accionista del grup gestor d'infraestructures amb el 15%.

L'operació del Brasil,«per a la qual no s'ha demanat ni un euro als accionistes, segons el conseller delegat, Francisco Reynés, ha estat complexa. Primer s'ha comprat el 100% de Partícipes del Brasil, titular del 60% de les nou concessions d'autopistes, a OHL. Aquesta ha rebut com a contraprestació el 10% d'autocartera d'Abertis, 10,7 milions d'euros i la compradora assumeix passius per 504 milions.

El segon pas ha consistit a transferir a Brookfield el 49% de Partícipes i la mateixa proporció del passiu. Brookfield li ha pagat 362 milions i li ha entregat el 0,8% de títols propis (d'Abertis) que va comprar al BBVA (heretats d'Unnim).

Notícies relacionades

D'aquesta manera, Abertis en té el 51%, i Brookfield, el 49%. Ara, per complir amb la normativa brasilera, en el termini d'un mes han de llançar una opa pel 40% del capital d'OHL Brasil en mans de minoritaris «amb unes condicions equivalents a les acceptades per OHL». Això significa el mateix preu, dos terços del qual són en títols i amb compromís de permanència d'un any. L'objectiu és que la companyia, amb una altra marca diferent d'OHL Brasil, segueixi cotitzant a la borsa del país. Encara que és poc probable que els accionistes vagin a l'oferta donat el seu escàs atractiu (no té prima i té caràcter merament tècnic), Abertis disposa de liquiditat per cobrir-la si és necessari, afirma Reynes. A Xile, la companyia finançarà els 204 milions de les tres concessions que eren d'OHL i que sumen 343 quilòmetres, amb crèdit bancari en moneda local.

Aquestes operacions suposen un salt de dimensió sense precedents per a Abertis, que duplica els quilòmetres d'autopistes gestionades, arriba fins als 7.300, i incrementa en 1.000 milions els seus ingressos i en més de 500 milions el seu resultat operatiu, fins a 5.100 i 3.100 milions, respectivament. I a la vegada reestructura l'accionariat després de la sortida d'ACS i l'entrada d'OHL amb el 15%. I després de tot això, Abertis mantindrà el seu endeutament net en 14.500 milions d'euros, mentre que la relació del deute respecte al resultat operatiu baixarà fins a 4,7.