ESTRATÈGIES DE GESTIÓ EMPRESARIAL

Entre el Calimero i el Piuet

Belén Varela, experta a dirigir persones, alerta en un llibre del negativisme en l'empresa

La directiva defensa analitzar el que es fa bé en lloc d'estudiar només el que es fa malament

Positivisme 8 Varela posa simulant que aparta mosques.

Positivisme 8 Varela posa simulant que aparta mosques. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

Ni el Calimero ni el Piuet. El primer, el desafortunat pollet negre de dibuixos animats creat pels germans Nino i Toni Pagot, perquè atribuïa tots els seus mals als altres (pessimista extrem i victimista). El segon, l'ocellet creat per Bob Clampett i assetjat pel gat Silvestre, per la seva perillosa autoconfiança i positivització (optimista exagerat).

Belén Varela, especialista en direcció de persones en diverses empreses multinacionals, considera que la virtut en el comportament humà en les organitzacions i l'empresa se situa al punt mig o gairebé, i a combinar el fet que«on el pessimista hi veu pretextos, l'optimista hi veu motius». Avui hi ha centenars de companyiescalimeritzades, en què, fins i tot el més entusiasta perd la il·lusió.

La qüestió és que en les empreses es tendeix a interioritzar el negativisme, i encara més en un clima de crisi. En una societat com l'actual, en què ens aclapara el volum d'informació,«el que retenim és el que és excepcionalment negatiu», adverteix.Varela es va plantejar el tema aLa rebelión de las moscas (Ediciones B, Barcelona, 2102). I ¿per què aquests insectes? Per la referència de Miguel de Unamuno a unes abelles i unes mosques ficades en una ampolla amb el fons cap a la llum i la boca oberta en sentit contrari. Les primeres, més lògiques i en teoria més intel·ligents, no en poden sortir; mentre que les segones, inicialment més simples, troben la sortida.

Varela defensa«la desviació positiva» en les empreses i organitzacions. Segons el seu parer,«el primer que s'ha de fer és rascar la crosta de la negativitat i analitzar què sabem fer i on obtenim millors resultats, en lloc de dedicar tot el temps a analitzar què fem malament».

Notícies relacionades

Segons les seves experiències, on s'ha seguit aquest camí s'han obtingut millors resultats, gràcies a la recuperació de l'autoestima i la motivació. En aquest sentit és important l'esperit del líder. Si és capaç de transmetre aquest positivisme, l'acabaencomanant a tothom. Fins i tot en temps de crisi com els actuals en què es redueixen llocs de treball i es rebaixen sous, un directiu capaç d'implicar, donar exemple i generar il·lusió pot impregnar de positivisme una organització sumida en la depressió, explica.

L'experta, vicepresidenta de l'AEDIPE (Associació Espanyola de Direcció i Desenvolupament de Persones) a Galícia, adverteix que els empleats han de ser conscients que són part activa. Però també els directius han d'entendre que«el pitjor frau és decebre constantment les expectatives. Generar falses il·lusions és el camí més directe al pessimisme» i a la desmotivació.