L'IMPACTE DE LES RETALLADES

Comerciants i consumidors mostren la seva preocupació per la pujada de l'IVA

Els establiments temen que la mesura afecti també les rebaixes d'estiu

Respostes dels ciutadans a la pujada de l’IVA. / ALFREDO CASAS

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / Barcelona

La pujadade l'IVAque entrarà en vigor el pròxim1 de setembre fa témer alscomerciants una inevitablecaiguda del consum. Sectors com el de l'alimentació o el de la roba mostren la sevapreocupacióal considerar que la mesura aguditzarà la ja malparada situació dels comerços, que acumulen importants descensos de vendes des de l'inici de la crisi.  

LaConfederació del Comerç de Catalunya(CCC) ja s'ha mostrat convençuda que elsajustosanunciats aquest divendres pel Govern de Mariano Rajoy també perjudicaran lesrebaixesde l'estiu.

"Por de gastar"

El secretari de l'entitat, Miquel Àngel Fraile, apunta que les retallades afectaran "l'ànimdel consumidor", que té "por" de gastar davant la incertesa sobre el seu futur. Malgrat que l'increment de l'IVA s'aplicarà a partir de l'1 de setembre, just un dia després que s'acabi la temporada de rebaixes, la CCC, que representa 30.000 petits i mitjans comerços, està convençuda que perjudicarà les vendes.

LaConfederació Espanyola de Comerç (CEC) ja havia expressat també la seva inquietud davant una mesura que considera que enfonsarà els petits comerciants "en el pessimisme i la desesperació".

Promeses incomplertes

Notícies relacionades

Clara Casanovas, la dependenta d'una botiga de sabates, es mostra intranquil·la perquè la baixada del consum "farà trontollar", diu, "els llocs de treball". Una clienta, Elena Forga, es queixa, mentrestant, que l'Executiu del PP estigui prenent mesures "que va prometre que no adoptaria".

El sector dels llibres és un dels que no veurà aplicat l'increment de l'IVA, encara que, segons subratlla el llibreter Joan Flores, "la pujada d'impostos provocarà que la gent tingui menys diners disponibles", cosa que afectarà també les vendes de llibres. Sofía Ballesteros, una assídua lectora, ho té clar: "Compraré menys i aniré a la biblioteca".