TURBULÈNCIES FINANCERES

Moody's adverteix que la crisi de l'euro amenaça les notes de deute de la UE

L'agència culpa de la situació la "debilitat de les institucions europees" i l'"absència de mesures polítiques"

1
Es llegeix en minuts

L'agència de qualificació de risc nord-americàMoody's adverteix, en un informe especial fet públic aquest dilluns, que el ràpid deteriorament de lacrisi de l'euro suposa una greu amenaça per a lesnotes de qualificació deldeute de tots els països membres de laUnió Europea. Com a nota "positiva", Moody's considera que lazona euro mantindrà la seva unitat i que no es produirà una altra fallida com la que va patirGrècia. Aquest "escenari positiu", no obstant, tindrà "conseqüències negatives" per als Vint-i-set, insisteix l'agència.

Cap país de la UE està lliure del perill d'unarebaixa de la nota del seudeute sobirà. Les agències de qualificació ja han advertit a França que pot perdre la seva triple A, la màxima qualificació. Fins i tot països considerats més sòlids, com Holanda, Àustria, Finlàndia i fins i tot Alemanya poden veure rebaixada la seva qualificació. "L'agreujament ininterromput de la crisi del deute públic i dels bancs de la zona euro amenaça la qualitat delcrèdit de tots els països europeus", explica Moody's en el seu informe especial sobre Europa.

Tot i que reconeix que la zona euro té "una força econòmica i financera enorme", subratlla que "ladebilitat de les seves institucions continua impedint la resolució de la crisi i pesa sobre les notes" de qualificació del deute, afegeixen els analistes de l'agència. "Davant l'absència de mesures polítiques que estabilitzin la situació dels mercats a curt termini, el perill del crèdit seguirà creixent", augura l'agència.

Urgeix una "resposta adequada"

Notícies relacionades

L'agència destaca que països com Itàlia o Hongria tindran més problemes a l'hora de finançar-se ainteressos viables i considera que els polítics haurien d'impulsar una "solució eficaç a la crisi" que passaria, no obstant, per una sèrie de "mesures de xoc". Sense aquestes mesures, els països més febles podrien haver de recórrer a l'ajuda financera de la UE o del Fons Monetari Internacional i això comportaria una rebaixa de la qualificació del seu deute. "Es necessita trobar ràpidament unaresposta adequada a la crisi", insisteix l'informe.

Si no s'actua, i les notes de deute pateixen rebaixes llavors sí que augmentarà la possibilitat deruptura de l'eurozona, augura l'agència, abans d'apuntar que aquest escenari de "fragmentació de l'euro" tindria "repercussions negatives per a tots els països de la UE".