AL TERCER TRIMESTRE DE L'ANY

El dèficit de les comunitats autònomes se situa en l'1,19% del PIB, per sota del previst

Els ajustos del Govern contribueixen a la "contenció" del desequilibri de la despesa pública en l'1,34%, segons Salgado

Castella-la Manxa, amb el 4,84%, i Múrcia, amb el 2,32%, són les autonomies amb el pressupost més desequilibrat

La ministra d’Economia en funcions, Elena Salgado, ha assegurat avui que l’Administració General de l’Estat no adoptarà noves mesures. / {ATLAS}.

2
Es llegeix en minuts

Eldèficit de les comunitats autònomes s'ha situat eltercer trimestre de l'anyen l'1,19%del producte interior brut (PIB), una dècima per sota de l'1,30% que se'ls exigeix per al 2011.

Així ho ha assegurat lavicepresidenta econòmicael Govern en funcions,Elena Salgado, en roda de premsa per presentar les dades de l'execució pressupostària de les comunitats autònomes, que, segons ha dit, està en la via de reducció del dèficit perquè lesmesuresposades en marxa "estan donant resultats".

Només el País Bascpresentava a 30 de setembre unsaldo positiu, amb un 0,60%, enfront de lestaxes negativesde la resta,especialment Castella-la Manxa (-4,84%) i Múrcia (-3,03%).

Catalunya

Preguntada pel cas concret de Catalunya, que té pendent el seu pla de reequilibri, Salgado ha subratllat la "cordial" relació que mantenen les dues administracions i ha deixat clar que el Ministeri "no escolta" afirmacions d'incompliment de l'objectiu. "Tothom ha de fer el que pugui per complir-lo", ha recalcat Salgado, que no ha volgut pronunciar-se sobre les retallades que està portant a terme el Govern d'Artur Mas i les decisions que la Generalitat pren en el marc de la seva autonomia financera. Tot seguit, ha puntualitzat que les dades disponibles indiquen que hi ha una "certa contenció" del dèficit a Catalunya. Actualment eldèficit de Catalunyaés de l'-1,34%

Complir els objectius

Després d'aquestes dades, la vicepresidenta ha afirmat que l'Administració General de l'Estat complirà els objectius de dèficit marcats per a aquest any, que per al conjunt de les administracions és del 6%, i ha confiat que les autonomies també compliran la seva part. Això significa, ha explicat Salgado, que hi ha hagut un "petit superàvit" (una mica més de 192 milions d'euros) en els comptes de les comunitats el tercer trimestre, fruit principalment d'una reducció de les despeses no financeres del 9,84% respecte al trimestre anterior, del 4,68% en la despesa corrent i del 47,22% en la despesa de capital. De fet, van ser deu les comunitats que van tancar el seu balanç trimestral amb saldo positiu en els seus comptes públics.

Segons les dades del Ministeri, els ingressos no financers de les autonomies fins al 30 de setembre van pujar a 92.197,42 milions d'euros (un 3% menys que en el mateix període del 2010), mentre que les despeses no financeres van ser de 105.071,2 milions (un 2,81% menys). Això dóna una diferència negativa de 12.873,78 milions (-1,19% del PIB nacional).

Esforç

"No seríem justos si no reconeguéssim l'esforç de les comunitats per adoptar-se a la via prevista", ha emfatitzat la vicepresidenta, si bé els ha demanat que segueixin en aquesta direcció per aconseguir l'objectiu de dèficit. Sobre les comunitats que superen les xifres fixades, "evidentment" el Ministeri les cridarà per es brinar què ha succeït i saber les mesures que s'estan adoptant. No es tracta de donar-los un "toc", ha afegit, sinó de preguntar-los si s'estan adoptant mesures per reduir el dèficit.

Salgado s'ha mostrat optimista respecte al final d'any, ja que, segons ha explicat, en l'últim trimestre se solen concentrar les despeses d'inversió, unes partides que aquest any estan disminuint totes les administracions. El següent quadro recull, per comunitats autònomes, el percentatge de dèficit pressupostari no financer (en % del PIB regional), el PIB regional en milions d'euros i el percentatge que representa el PIB de cada comunitat en el nacional:

. Dèficit PIB regional % PIB regional

C.A. pressupostari (en milions) sobre el nacional

=============================================================

Andalusia -1,11  146.983   13,49

Aragó -0,89    33.496    3,07

Astúries -1,57   23.709   2,18

Balears -0,97   27.313   2,51

Canàries -0,51   42.349    3,89

Cantàbria -1,19    13.926   1,28

C.i Lleó -1,25    58.751    5,39

C.-Manxa -4,84   36.835   3,38

Catalunya -1,34    203.005   18,63

Extremadura -1,98    18.669    1,71

Galícia -0,82   57.060    5,24

Madrid -0,47    195.283    17,92

Múrcia -3,03    28.027    2,57

Navarra -0,06    19.074   1,75

P.Basc 0,60   68.619    6,30

La Rioja -0,56    8.071    0,74

Notícies relacionades

C.Valenciana -2,32    104.687    9,61

------------------------------------------------------------