IBERDROLA VA DENUNCIAR EL CAS

Competència multa Gas Natural Fenosa amb 3,27 milions per obstaculitzar el canvi de subministrador

La companyia va ser denunciada per negar-se a tramitar telefònicament les sol·licituds per escollir una altra empresa

La gasista recorrerà la sanció davant la jurisdicció contenciosa administrativa

3
Es llegeix en minuts
EUROPA PRESS / Madrid

La Comissió Nacional de la Competència (CNC) ha sancionat Gas Natural amb unamulta de 3,27 milions d'euros per obstaculitzar la competència en la comercialització de gas natural per a consumidors finals.

Per la seva banda, fonts de Gas Natural Fenosa han mostrat el seu "total desacord" amb la resolució i han anunciat que presentaran un recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa.

Amb data 2 de desembre del 2009 la Direcció d'Investigació de la CNC va obrir un expedient sancionador contra la gasista per possiblespràctiques anticompetitives consistents a obstaculitzar l'accés al mercat de subministrament de gas natural mitjançant la negativa a tramitar les sol·licituds de canvi de subministrador realitzades a través de gravacions sonores.

Denúncia d'Iberdrola

Aquest expedient va tenir el seu origen en una denúncia presentada perIberdrola, en què es denunciava així mateix la realització per part de Gas Natural d'una campanya de comunicació massiva a clients que contenia informació "enganyosa i denigratòria" per a la resta de competidors en el mercat, segons explica la CNC en un comunicat.

En la seva resolució de 27 de juliol, el consell de l'organisme presidit per Luis Berenguer ha declarat contràries a la normativa de competència les conductes desenvolupades per algunes de les filials del Grup Gas Natural entre els anys 2007 i 2009.

Concretament, la primera d'aquestes conductes va ser realitzada per Gas Natural Distribució, denegant les sol·licituds que Iberdrola li presentava perquè consumidors que eren clients de Gas Natural, i per tant subministrats pel grup de la distribuïdora, passessin a ser clients de l'elèctrica.

Gravacions telefòniques

Concretament, Iberdrola havia començat a desenvolupar una campanya de captació de clients a través del canal telefònic, de manera que les condicions de la contractació i la conformitat del client amb el canvi eren gravades i aportades davant el distribuïdor en suport electrònic.

Durant dos anys, Gas Natural Distribució va estar negant la tramitació d'aquestes sol·licituds amb l'excusa que la gravació sonora no era un mitjà de sol·licitud vàlid.

No obstant, la gasista, que no estava en contra de la contractació telefònica, considerava que aquesta no es podia aplicar, ja que no existia un reglament que totes les empreses poguessin compartir i que donés seguretat al client, ja que el traspàs de clients entre companyies utilitzant com a única prova una gravació telefònica no estava recollit en la llei.

Regulat per llei

Segons la CNC, aquesta actitud va ser mantinguda fins i tot després que el regulador, el Ministeri d'Indústria, dictés ordres específiques en què s'informava que qualsevol mitjà que permetés la verificació de la sol·licitud era vàlid.

A més, la CNC assenyala que aquesta conducta "va frenar el desenvolupament d'un canal comercial d'alt potencial de captació, reduint per tant les possibilitats del consumidor a l'hora de seleccionar un subministrador de gas natural".

Infracció molt greu

Aquesta conducta va coincidir en el temps amb la desaparició del mercat regulat i el pas de tots els consumidors al mercat liberalitzat pèr intentar culminar el procés de liberalització. Es tracta d'una conducta sancionada per la CNC com unainfracció molt greu, que va afectar un mercat a l'inici del seu desenvolupament i, per tant, encara de petit volum.

La segona de les conductes anticompetitives es va produir l'any 2009 quan, en un moment de pèrdua continuada de clients del grup Gas Natural, la seva filial Gas Natural Comercial va posar en marxa una campanya de comunicació que va consistir a enviar cartes a la majoria dels seus clients domèstics, uns cinc milions, per intentar dissuadir possibles canvis de subministrador, utilitzant per a això expressions i afirmacions que posaven en dubte la fiabilitat dels seus competidors, indica Competència.

Notícies relacionades

En aquest cas de la carta als seus clients, la gasista considera que va actuar amb la voluntat de protegir-los, ja que els advertia de possibles fraus que a vegades es produeixen per part d'algunes companyies o de les seves xarxes comercials per captar clients.

Conducta deslleial

No obstant, el consell de la CNC ha valorat aquesta conducta "com a deslleial, perquè obstaculitza la competència efectiva en el mercat i crea greus perjudicis per als consumidors".