Expansió d'un gegant de la moda dels EUA
L'adquisició de Hilfiger per Phillips-Van Heusen, propietari de marques com Calvin Klein i Izod, és la primera gran compra en el sector des de fa anys

D’esquerra a dreta, Emanuel Chirico, president de Phillips-Van Heusen; Tommy Hilfiger, i Fred Gehring, conseller delegat de Tommy. /
Criat en una àmplia família de classe mitjana a Elmira, una localitat de l’estat de Nova York, amb vuit germans, Tommy Jordan Hilfiger va dissenyar els seus primers pantalons quan només tenia 17 anys. Cosir no ha estat mai el seu fort, i per això prop de 100 dissenyadors (amb una mitjana d’edat de 25 anys) passen a patrons de vestits allò que compta de veritat: les seves idees innovadores.
Quan només tenia 24 anys, set després de començar a produir texans i cinc després d’obrir la primera botiga, Tommy Hilfiger es va haver d’acollir per primer cop a la protecció de les lleis de bancarrota nord-americanes. Es va jurar que no tornaria a haver de passar per aquest mal tràngol. Ho ha aconseguit.
Després de fer-se un lloc en el món de la moda i aconseguir associar el seu nom al vermell, el blanc i el blau de la bandera dels EUA, i malgrat haver passat per alguns moments baixos (després d’arribar als nivells més alts de la mà d’aliats inesperats com la comunitat de músics de hip-hop), la marca que va establir el 1985, la seva marca, manté l’empenta. I ahir es va convertir en objecte de la primera gran operació de compra del sector des que va arrencar la recessió. Possiblement no serà l’última.
Pujada a Wall Street
Phillips-Van Heusen, un gegant propietari de marques com Calvin Klein, Izod o Arrow i que també té la llicència d’altres com Sean John, Donald Trump Signature Colection, DKNY i Timberland, va anunciar que adquireix Tommy Hilfiger a Apax Partners, la firma britànica que va comprar Hilfiger el 2006 i la va reimpulsar a Europa i Àsia.«Compleix tots els nostres requisits»,va assegurar Emanuel Chirico, president i conseller delegat de Phillips-Van Heusen, en un comunicat en què va explicar la compra. La firma pot passar de generar 1.700 milions d’euros (com l’any passat) als més de 3.300 milions que es calculen amb la nova entesa.
Phillips–Van Heusen pagarà per Hilfiger prop de 2.200 milions d’euros (més de 1.900 milions en efectiu, 276 milions en accions i 100 que assumeix de deute). Per la reacció dels mercats, és una despesa en què molts veuen possibilitats: les accions de PVH van pujar un 10% ahir a mitja jornada.
Analistes com Eric Beder, que ahir va parlar ambThe Wall Street Journal,avancen que aquest només és«el primer de molts acords que han d’arribar aquest any»,motivats en part per les grans reserves de liquiditat d’alguns fabricants, un increment en la disponibilitat del finançament i cert ressorgiment de la demanda, amb els compradors tornant –tímidament– a les botigues. Diuen també que pocs tindran l’envergadura d’aquest.
Sempre flotant
El que l’operació deixa igualment clar és la capacitat de Tommy Hilfiger de no enfonsar-se. Va aconseguir el seu primer èxit convertint la seva roba clàssica (i les seves sabates, accessoris, colònies i roba de la llar) en paradigma del que significava ser (i vestir) nord-americà. A finals dels anys 90 la seva roba es va fer més ampla, més inflada. I aquests dissenys el van fer favorit de rapers com Snoop Dogg o Coolio. Va ser quan es va trencar aquesta estranya parella de viatge quan va començar a tenir problemes, però a poc a poc els va solucionar. El 2006 es va vendre a Apax per una mica más de 1.100 milions d’euros i va començar el seu creixement fulgurant a Europa i Àsia. I un any després va segellar una arriscada aposta a l’acordar amb els magatzems Macy’s que vendria allà en exclusivitat els seus dissenys, a part de fer-ho a les seves botiges pròpies .
Hilfiger no ha estat mai al més alt de la cadena del luxe, i això ha fet que es mantingués estable en els últims temps de crisi. Fa només uns mesos, com un salmó que neda contra corrent, té gairebé paralitzat el mercat immobiliari de locals comercials a Manhattan, on va obrir una megabotiga a la Cinquena Avinguda. Ara té nou amo, però continua sent el seu propi amo: Hilfiger seguirà sent el principal dissenyador de Hilfiger.
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- "Si et conviden a un sopar, no portis vi"
- Un bacteri podria causar 12 milions de càncers gàstrics