CANVIS AL SECTOR DE L'AUTOMOCIÓ
El retard en l'entrega d'alguns cotxes frena el ritme de les vendes
El subministrament es dilata fins a sis mesos pel temor de les fàbriques a reactivar la producció
Les marques i concessionaris defensen que és prioritari reduir l'estoc de 400.000 vehicles

33 Cotxes emmagatzemats a la fàbrica de Ford.
Els comercials dels concessionaris d’algunes marques de cotxes també han de fer de psicòlegs. La llista d’espera de fins a sis mesos en alguns models obliga a realitzar un esforç addicional per retenir els clients que es veuen afectats pel coll d’ampolla que pateixen algunes fàbriques per paradoxal que sembli en plena crisi del sector. El resultat és que s’endarrereixen un bon nombre de vendes que donarien un respir a les marques.
L’augment de les matriculacions a nom de clients particulars del 18% al juny i d’un 19% al juliol no és una foto que reflecteixi amb fidelitat el verdader augment de la demanda, ja que no inclou els models sobre els quals ja s’ha dipositat una paga i senyal però que estan en procés de producció.
El Qashqai de Nissan segueix encapçalant la llista de models amb més embús productiu. El termini d’entrega és d’uns tres mesos però pot arribar a sis en algunes versions. L’explicació s’ha de buscar en la forta demanda, amb més de 9.000 unitats venudes a Espanya durant el primer semestre, i a la saturació de la fàbrica de Sunderland (Regne Unit), i més després de la decisió de la multinacional japonesa d’eliminar un torn de treball i deixar la planta amb dos quan es va produir la retallada de les comandes per l’efecte de la crisi.
En el cas de Seat, els terminis d’entrega arriben a dos mesos en les versions més equipades i fetes a mida dels models Ibiza i León, els supervendes de la filial espanyola de Volks-wagen, segons fonts pròximes a la cúpula de l’empresa.
El llançament de nous models acostuma a anar acompanyat de llistes d’espera per l’embut que es produeix a la factoria per atendre una xifra alta de comandes i el subministrament mínim d’estoc que necessiten els concessionaris. Aquest ha estat el cas del nou Peugeot 3008, model per al qual s’ha d’esperar fins a tres mesos si es vol adquirir un cotxe personalitzat amb extres.
PRUDÈNCIA INDUSTRIAL // Tant Peugeot com la resta de marques afectades asseguren que s’han tornat molt més prudents amb la producció per evitar agafar-se els dits una altra vegada amb un estoc desbordat per una caiguda brusca de la demanda. «Sembla lògic que la producció s’ajusti a la demanda després dels problemes viscuts al sector al llarg dels últims mesos», assegura un portaveu de l’Associació de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac). Al mateix temps, resta importància als terminis d’espera a l’assegurar que «quan es compren mobles, amb un contingut tecnològic més baix que els cotxes, es reben fins a dos mesos més tard i no passa res».
Encara que Anfac assegura que no disposa d’una xifra actualitzada de l’estoc acumulat pel sector (que va arribar a totalitzar 400.000 vehicles), sí que confirma una forta reducció per la política de les marques de fer descomptes i promoure la venda dels cotxes que han estat mesos a l’espera de comprador. La màxima ara és que «no es produeix cap cotxe que no tingui un client», segons confirma Matías Carnero, president del comitè d’empresa de Seat i líder de la UGT a la companyia.
RECUPERACIÓ FINANCERA // La retallada de l’estoc ha donat una mica d’oxigen financer als concessionaris d’algunes marques, encara que el president del Gremi de Venedors de Vehicles de Barcelona, Miquel Donnay, adverteix que «el mercat s’ha de normalitzar».
La millora es tradueix en el fet que els concessionaris o marques que ja han alleugerit els seus espais atapeïts han aconseguit una mitjana «lògica de mercat» de permanència en estoc d’un mes i mig davant del rècord d’un any registrat en els pitjors moments de la crisi.
Malgrat les demores, els fabricants i els venedors subratllen que no hi ha cap problema generalitzat, en un intent de no espantar els clients que es tornen a acostar als concessionaris. Per exemple, el director de distribució de Citroën España, Antonio Martín, afirma que entreguen cotxes amb un termini «per sota de la mitjana del mercat», encara que no ho quantifica. L’extrem contrari és Renault, que precisa que la tardança mitjana en l’entrega és de 66,3 dies.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- Entre dimarts i dijous Catalunya activa per primera vegada aquest any el seu sistema d’avisos per calor extrema
- Fiasco Mundial
- El conflicte del Pròxim Orient Trump decideix implicar-se en la guerra contra l’Iran oberta per Israel
- Ábalos va acudir a Aldama per arreglar un problema als baixos de casa seva
- L’avís Cerdán a Koldo: "Dic que et cuidis, mira de col·locar la família"
- Tempesta política Les 12 hores més frenètiques de Koldo
- Tempesta política Junts dona aire a Sánchez, però li exigeix «garanties» per continuar recolzant-lo
- ERC promet ser "exigent", però no demanarà eleccions