Implicació de l'usuari en les decisions de les empreses

La cooperativa Consum pregunta als seus clients què els semblen els productes propis que comercialitzen

Si no arriben a un 80% de satisfacció, són retirats per ser millorats

Una clienta fa la compra a un súper de Barcelona.

Una clienta fa la compra a un súper de Barcelona.

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

Els productes de la distribució (o marques blanques) són uns dels grans guanyadors de la crisi. Les cadenes saben que cada vegada tenen més demanda, i moltes companyies ho estan aprofitant per introduir nous articles propis als lineals. L’elecció d’aquests productes l’acostuma a fer un equip d’experts. No obstant, la cadena Consum involucra en el procés el consumidor des del primer moment.«Som una cooperativa, i és la nostra obligació. Consum és l’única cadena que implica els seus clients en l’elecció i validació dels productes que hi haurà a les prestatgeries»,explica la firma.

La companyia detecta segons la demanda quins productes de marca pròpia podrien introduir al seu catàleg. Negocien amb els distribuïdors i en comencen la comercialització. A partir de llavors comença el procés representatiu de Consum.«Primer identifiquem el producte com a nou, perquè el consumidor el provi. Un mes després, preguntem als socis clients què els sembla. Si no compleix un índex de satisfacció determinat, el retirem per millorar-lo»,explica la responsable de relacions externes per a Catalunya de Consum, Núria Riba.

Per saber si el consumidor està content amb el producte o no, el que fa és organitzar proves de producte durant una setmana. S’elegeixen dos o tres supermercats (habitualment un a Barcelona) i, durant una setmana, es regala el producte a 1.000 clients amb l’objectiu que el provin i també el puntuïn.«L’opinió del consumidor és bàsica per a una cooperativa com la nostra. Fem productes a mida»,assegura.

El consumidor omple una enquesta prèvia i s’emporta el producte a casa. Una setmana després, se li truca per telèfon perquè completi un«exhaustiu»qüestionari. Han de comparar el producte a nivell de gust, però també a nivell visual amb la competència i el seu preu:«Ara hem valorat uns petits búlgars –un producte de pastisseria–. Hem preguntat què els sembla la mida, el color, el gust en general, del pa de pessic, la xocolata de cobertura, el gust de la crema del farcit, la intensitat del gust de la xocolata, la quantitat de xocolata de cobertura, la quantitat de crema del farcit, la dolçor en general, si estan prou compactes, sucosos o secs, el nombre d’unitats per envàs, si aquest els resulta còmode...».

L’anàlisi de les enquestes es presenta en percentatge de satisfacció. La puntuació mínima ha de ser un 80% de satisfacció.«Si està per sota, es retira el producte dels lineals i es busquen algunes rutes de millora. Una vegada optimitzat, es comença una altra vegada tot el procés per saber si ara el consumidor està content amb el producte o no»,afirma Riba. Dos productes que han estat millorats són, per exemple, la crema depilatòria pell sensible (85% de satisfacció inicial) i les escopinyes (70%). Després de la millora del producte, van obtenir un 98% i un 99% de satisfacció.

Notícies relacionades

Consum ha realitzat fins ara validacions de 320 productes, del total de 1.200 referències pròpies. El seu objectiu és sondejar el consumidor sobre totes les categories que tenen, cosa que gairebé ha aconseguit.

«El 2008 vam introduir 150 referències de marca pròpia, i al llarg del 2009 ja n’hem afegit 60 de noves»,explica Riba. L’èxit dels productes del distribuïdor ha fet que la firma valenciana incrementi el pes que tenen els articles propis.«El màxim serà el 20% del total de referències»,afegeix. En qualsevol cas, la cooperativa es compromet a preguntar al consumidor si són productes òptims o no.