zona franca // LUIS De Sebastián

Grip

1
Es llegeix en minuts
LUIS De Sebastián

El diariLa Jornadade Mèxic, al seu editorial del dia 27 d'abril, deia: "L'inevitable contrast entre les morts registrades a Mèxic i els quadros clínics provocats pel mateix virus als EUA que van semblar molt més benignes, té una explicació inevitable: la pobresa". A Mèxic ja han mort 146 persones, però no es coneixen morts per la grip en altres bandes. ¿Per què a Mèxic? Mèxic és un país emergent, membre de l'OCDE, membre del Grup dels 20, exportador de petroli i d'au- tomòbils, l'economia de parla hispana més important de tot el món (en termes de la paritat del poder adquisitiu), i compta amb algunes de les persones més riques del món. Al costat d'aquestes bones dades hi ha la dada negativa que la tercera part de la població viu per sota de la línia de la pobresa.

Notícies relacionades

La convivència de riquesa i pobresa a Mèxic és un resultat més de la crisi de redistribució que estem vivint fa temps. El model imperant ha descuidat totalment els processos de redistribució de la renda i ha permès que la riquesa s'acumuli ràpidament en uns quants afortunats. Mentrestant, s'ha contingut el creixement de les rendes del treball, amb uns salaris reals estables i unes importacions barates. A aquests proletaris acomodats (la classe mitjana, en un sentit ampli) se'ls ha donat l'opció de participar en el pastís de la prosperitat, venent-los, a un interès relativament baix, hipotequesescombraries, targetes de crèdit i actius tòxics, perquè, mentre transfereixen als amos dels diners el poc capital que han aconseguit estalviar a base de molt d'esforç, tinguin la impressió que són els propietaris i els beneficiaris delcapitalisme popular.

La crisi s'ha encarregat de destruir les al.lucinacions financeres i ha deixat la majoria de les persones de la classe mitjana endeutades fins al coll, sense feina, amb por de perdre la casa i tam- bé altres béns de capital i depenent de l'Estat, que es veu obligat a salvar els bancs perquè l'economia nacional no s'enfonsi del tot. I ara sorgeix enmig de tota la pobresa una amenaça nova: la grip porcina. ¡Quan aprendrem que el món no pot sobreviure amb illots de rics enmig d'un mar de pobres!