Emprenedors // Patxi González, Fundador del grup 14000dso

Bacteris a la gasolinera

Forjat en solucions d'enginyeria per a estacions de servei, ven microorganismes que eliminen els residus de carburants sense necessitat d'anar a una planta de tractament

2
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN
BARCELONA

Patxi González (57 anys), un basc d'Errenteriaadoptatper la ciutat de Terrassa, s'ha forjat com a empresari en el món de les estacions de servei. Fa gairebé tres dècades que dissenya solucions d'enginyeria per a aquest sector, sempre amb base a la capital vallesana. Però no va ser fins al 2004 que va llançar una línia de productes, que va batejar com BioDhy, que li ha permès créixer fora de Catalunya --una de les seus és a Sant Sebastià, al seu País Basc natal-- i formar un equip de 27 persones.

Els productes BioDhy són compostos a base de bacteris que, servits en sacs, s'encarreguen de degradar els residus de carburant. Els avantatges que suposen és que redueixen les despeses en els camions cisterna que porten aquests residus a plantes de tractament --els microorganismes fan que els residus d'hidrocarburs s'acumulin a un ritme més baix als dipòsits que els contenen--. I l'aigua que se separa del residu de carburant és prou neta, segons la llei, per abocar-la al clavegueram i, a més a més, es pot reutilitzar, si es vol, per als trens de rentat (cap cotxe quedaria net si l'aigua estiguéstacadaamb olis o carburants).

El seu grup, 14000dso, serveix les dues grans ensenyes, Repsol i Cepsa, i moltes altres."Però també atenem altres negocis en què es contamina amb olis i hidrocarburs, com ara tallers i indústries metal.lúrgiques".

Notícies relacionades

Arribat amb vint-i-pocs anys a Terrassa procedent d'Errenteria, va adquirir experiència en diverses empreses d'enginyeria i d'instrumentació per a la indústria química. Abans de complir els 30 va posar en marxa la seva pròpia empresa: va apostar per la instrumentació per al sector petroler, amb equips que permetien al gerent d'una gasolinera saber quant carburant li quedava als tancs per millorar-ne així l'aprovisionament. I més tard es va especialitzar en equips que determinaven quin percentatge d'hidrocarburs hi havia encara a l'aigua que se separa del residu de gasolina. Una lectura que permetia saber si es complia la normativa mediambiental. Però González va voler anar a l'arrel del problema. I es va proposar eliminar aquesta contaminació, no facilitar que fosllegida.

"La nostra solució redueix els costos de gestió del residu de carburant en un 70%. I retalla un 50% els costos de tractament dels residus del tren de rentat. És el sistema més segur i ecològic, ja que es transporten menys quantitats d'un residu que és perillós".El mercat és gran, encara que vendre un producte amb microorganismes no és fàcil. A Espanya hi ha 8.000 estacions de servei.