ELS CANVIS D'HÀBITS DELS CONSUMIDORS

La crisi econòmica fa disparar el consum de marques blanques

La venda de productes barats d'hípers i súpers puja en un any més que en els dos anteriors

Espanya encapçala el creixement d'aquesta mena d'articles de les distribuïdores a la Unió Europea

Una clienta compara productes oferts per Eroski i Danone.

Una clienta compara productes oferts per Eroski i Danone. / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
ALBA PEÑA
BARCELONA

Omplir el cistell de consum en un moment de crisi econòmica com l'actual obliga a fer més càlculs del que és habitual. En aquesta situació, les marques blanques, les que porten el nom de la distribuïdora i no el del productor, apareixen davant del consumidor com l'alternativa per reduir despeses. L'estalvi que permeten aquests productes fa que molts clients comprin, per exemple, pa de motllo Caprabo o pizzes Hacendado (marca de Mercadona), i que abandonin les marques tradicionals.

L'evolució d'aquests genèrics suposa un creixement anual continuat des del 1991, segons els últims estudis elaborats per TNS Worldpanel. Mentre que el 2007 la quota de mercat de les marques genèriques no va créixer de forma significativa, l'estudi mostra que els primers mesos del 2008 hi ha un augment important, en què la quota de mercat d'aquests productes sobre el total passa del 29,1% al 31,8%. L'acceleració es produeix coincidint amb la crisi econòmica que es detecta a Espanya des de mitjans del 2007.

Les marques de distribució han registrat augments més importants de vendes durant els últims mesos que els que havien aconseguit els últims anys, segons estudis de Nielsen, que tenen en compte tots els canals distribuïdors. Entre el juliol del 2007 i el juny d'aquest any, les marques genèriques van aconseguir una quota de mercat del 27,3%, mentre que en el conjunt del 2007 es va reduir al 25,9%. La taxa interanual des del 2004 era de creixements per sobre d'un punt, una tendència que es recuperarà el 2008.

Espanya és el país amb un increment més elevat en quota de mercat de genèrics a la UE, segons Nielsen. El percentatge de consumidors que compren productesblancsarriba al 42%. Una altra de les conclusions de l'estudi és que la participació d'aquestes marques creix en tota mena de productes i ofereixen preus més assequibles per al consumidor.

NECESSITATS NOVES

Les distribuïdores apunten un augment en la venda d'aquestes marques perquè tenen un preu més reduït, fins a un 40% en comparació de les seves homòlogues en alguns casos, i perquè la seva posició cada vegada és més sòlida en el mercat. Per això, molts productors reticents a entrar en aquest mercat han optat finalment per competir amb noves referències, oferint els seus productes i els nous de marca blanca.

Notícies relacionades

La directora de comunicació de Caprabo, Rosa Anguita, afirma que la companyia "s'adapta permanentment a les necessitats d'un mercat que, des de fa un any, demana productes a un preu molt assequible, sobretot els últims mesos". Tant és així que en el període comprès entre maig, juny i juliol d'aquest any, la cadena ha registrat un increment de més del 20% del consum de marca Eroski atribuït, entre altres raons, a la conjuntura econòmica actual.

Condis també manté una línia de competitivitat que potencia la marca pròpia, una estratègia que, segons fonts de l'empresa, els ha donat uns resultats òptims. Actualment, aquesta cadena disposa de 700 referències de marca Condis, que representen un 18% del volum de vendes en producte sec, i es preveu que durant aquest any arribi a les 740 especialitats.