MESURES PER FACILITAR L'ACCÉS A UN DRET BÀSIC

Habitatge tramita 5.491 rendes d'emancipació el primer mes

La Generalitat va rebre el mes passat gairebé 40.000 peticions d'informació

La majoria de les demandes són de joves que ara ja viuen de lloguer

2
Es llegeix en minuts
SALVADOR SABRIÀ
BARCELONA

Les ajudes per a joves per pagar el lloguer que ha posat en marxa el Ministeri de Vivenda en concepte de renda bàsica d'emancipació i que gestionen les autonomies han despertat un fort interès entre els joves de Catalunya. La Conselleria de Medi Ambient i Habitatge ha rebut 39.226 peticions d'informació sobre aquestes ajudes al gener, el primer mes de vigència. D'aquestes, 5.491 es van convertir en sol.licituds oficials per obtenir subvenció directa de 210 euros al mes.

Tots els joves de 22 a 30 anys d'edat que ingressin menys de 22.000 euros a l'any tenen dret a aquesta renda per pagar el lloguer, que inclou a més a més un préstec per a la fiança i 120 euros per costejar l'aval. "En realitat, és una ajuda universal per a tots els joves que compleixin aquests requisits", explicava ahir un portaveu del Ministeri de Vivenda. La ministra Carme Chacón presentarà avui el balanç del primer mes de la renda bàsica d'emancipació, però si les dades de la resta d'Espanya segueixen la mateixa evolució que les de Catalunya és molt possible que es compleixi la previsió del ministeri de beneficiar 360.000 joves durant l'any 2008.

Quan es va firmar l'acord entre la Generalitat i aquest ministeri, el dia 17 de desembre, Vivenda va anunciar que la renda del lloguer podria arribar a uns 65.000 joves a Catalunya, més del doble que totes les ajudes al pagament de l'arrendament que va concedir l'administració au- tonòmica l'any 2007. Les dades del primer mes de tramitació, limitat per la ressaca de les vacances nadalenques i per alguns problemes afegits en l'acceptació de sol.licituds, apunten que la previsió ministerial es complirà.

De moment, moltes d'aquestes primeres demandes són de joves que ja viuen en vivendes de lloguer i que ara podran alleugerir la seva quota mensual. També s'estan tramitant ajudes per a futurs inquilins, que tenen un termini de tres mesos per trobar pis abans que els caduqui la sol.licitud.

Notícies relacionades

DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL

Les peticions d'informació i els tràmits es poden fer en les 90 oficines locals de vivenda, les sucursals d'Adigsa i les borses de lloguer jove que depenen de la Generalitat. L'amplitud d'a- questa xarxa ha fet que les sol.licituds de les ajudes s'hagin presentat a tot Catalunya, encara que pesa el fet que Barcelona acapara la meitat de l'oferta de pisos de lloguer actual del país. A la capital catalana es van presentar 10.716 peticions d'informació durant el mes de gener, que van donar lloc a 2.858 sol.licituds. Entre les ciutats que han tramitat més sol.licituds destaquen Sabadell (219), Lleida (241), Vilanova i la Geltrú (176), Manresa (140), Girona (130), Mataró (103), Granollers (102) i Tarragona (82).