Empreses // Schuss, fabricant de moda infantil i juvenil
La reinvenció de Schuss
En el sector tèxtil toca reinventar- se. Pradsa, la societat propietària de la marca infantil i juvenil Schuss, té present aquesta constatació des dels primers anys 90, quan va emprendre un progressiu procés de deslocalització a l'estranger (l'última línia de producció a Terrassa va tancar el 1996). També van ser conscients els propietaris de Schuss de l'obligació de mudar la pell al model de negoci quan, ja fa un bon temps, van ampliar el mercat fins als nadons --la demanda del qual és fertilíssima--, després de dècades de restringir la seva atenció a un públic amb edats compreses entre els sis i els 16 anys.
Fa dos anys van emprendre l'última gran metamorfosi, que és un revulsiu en l'estancat mercat de les botigues multimarca de moda infantil:"Llavors vam obrir les nostres primeres botigues monomarca. Volíem créixer i donar més força a la marca Schuss, i la consecució d'aquest objectiu passava per obrir els nostres propis centres, respectant, això sí, els interessos dels nostres clients multimarca",explica Juan Manuel Castro, un dels consellers delegats, que va ser soci d'Accenture --a les àrees d'indústria i distribució-- i que va entrar en el capital coincidint amb l'aposta per la creació d'una xarxa de botigues.
Avui Schuss compta amb 15 punts de venda monomarca, 10 de propis --d'aquests, tres sónoutlets-- i cinc en règim de franquícia. L'ensenya està a punt d'inaugurar el seu segon centre franquiciat a l'Aràbia Saudita (Riad i Jeddah). I el 2008 obrirà la segona franquícia a Casablanca, al Marroc."En tres anys preveiem tenir 60 punts de venda, meitat propis i meitat en franquícia",diu Toni Amat, fill i nét dels que van fundar la firma tèxtil el 1954. A més de la família Amat i de Castro, hi ha un tercer accionista, Luciano Magallón, en el capital des de fa 19 anys.
L'objectiu és millorar la imatge de marca de Schuss, una ensenya que va viure moments de glòria als anys 70 gràcies a uns anoracs que van fer fortuna. Va créixer la competència, i la marca --el nom de la qual respon a una posició d'esquí-- va contraatacar portant a terme una ampliació de la gamma de productes:"Pantalons, camises, jerseis, xandalls... De tot menys calçat i roba interior".
Però Pradsa continuava sent un fabricant tèxtil a l'antiga usança: assumia el 100% de l'activitat productiva i tenia una marca que exigia molts més esforços per a la seva difusió."Vam decidir traslladar la producció a l'estranger; avui el concepte de deslocalització està en boca de tots, però nosaltres vam ser pioners. Es tractava de donar continuïtat a l'empresa",assegura Toni Amat. La plantillaes va aprimardes dels 240 empleats fins a la xifra de 65.
La companyia ha remuntat el vol. El 2007 facturaran més de nou milions d'euros, amb una taxa d'exportació del 15%. La xifra de negoci seguirà pujant, per l'obertura de més botigues i també per l'ampliació del catàleg. Una botiga monomarca exigeix tenir de tot, fins i tot roba de cerimònia:"És moda per a aniversari i altres celebracions".En aquest segment el preu no té tanta importància, segons l'empresa.
Notícies relacionadesL'empresa presenta cada any cinc col.leccions de primavera-estiu i tres de tardor hivern. L'anorac ja no és el producte estrella, i la roba d'hivern que produeixen és més lleugera, d'acord amb el descens de les temperatures.
El mercat de la moda infantil està en expansió. Els grans beneficiats són els productes de marca i les gammes mitjanes, una tendència que, segons els directius de Schuss, afavoreix els seus interessos.
- Debat tècnic Per què la Via Laietana reformada no té arbres: dels túnels del metro al volum dels testos
- Lleida Quatre morts i sis ferits en un accident a l’A-2 a Soses amb quatre cotxes implicats
- CICLISME El caos s’apodera de l’estrena del Tour amb Enric Mas de protagonista
- Victòria del campió d’Europa (2-0) El Madrid topa amb Luis Enrique
- Distribució i IA Amazon ja sap quin producte demanaràs tres mesos abans que ho demanis