TROBADA NACIONAL A TARRAGONA

La logística frena els ports

Excés de burocràcia i rebuig dels ajuntaments perjudiquen l'expansió del sector

2
Es llegeix en minuts
ESTHER CELMA / TARRAGONA

Una burocràcia interminable i les reticències municipals a acollir instal.lacions logístiques frenen el

desenvolupament del sector. Aquesta és la conclusió unànime de la primera trobada nacional d'associacions de promoció portuària que ha tingut lloc a Tarragona."Tenim 200 hectàrees comprades per desenvolupar serveis logístics a Igualada, però el projecte està paralitzat a causa de la negativa de l'ajuntament: és imprescindible que hi hagi un canvi de mentalitat",va reclamar Xavier Ribó, gerent de Barcelona Centre Logístic.

El Camp de Tarragona n'és un bon exemple. El projecte LogisPenedès, impulsat per l'empresa pública Cimalsa, provoca el rebuig de 10 dels 14 municipis de la comarca. El centre projecta 185 hectàrees entre Sant Jaume dels Domenys, Banyeres del Penedès i l'Arboç. Un 90% seran operadors logístics, i la resta, centres de distribució. La Generalitat preveu un trànsit diari de 6.300 vehicles i la creació de 3.300 llocs de treball, 560 a l'àrea de serveis.

Oposició comarcal

Jordi Sánchez, alcalde de Calafell (PSC) i president del Consell Comarcal del Baix Penedès, explica que el centre"obre nous horitzons econòmics, però no l'acceptarem a cost zero".Pau Batlle, de la plataforma No fem el CIM, va més lluny."És una imposició dissenyada des d'un despatx; aquí no necessitem més infraestructures".L'alcaldessa de Cunit, Judith Alberich (PSC), creu que el projecte ajudaria a"diversificar l'economia",però s'hi va abstenir quan la taula d'alcaldes el va rebutjar.

Per contra, Reus i Tarragona han donat màximes facilitats a la creació del centre integral de mercaderies El Camp. Ocuparà 87 hectàrees en dues fases situades al costat dels polígons petroquímics, el port i l'aeroport.

La primera part del centre ja està construïda a Reus. Però hi ha 10 empreses que s'esperen per instal.lar- s'hi."Hem donat un 20% de paga i senyal, però encara hi ha tràmits pendents i fa mesos que estem així, amb un capital important congelat, no parlem de quatre duros",assenyala un empresari. Malgrat que més del 80% del sòl ja està compromès, la fase de Tarragona ni tan sols està urbanitzada.

Ignasi Regàs, director de Cimalsa, sosté que el projecte"no està fora de calendari, però és cert que els tràmits administratius són complexos, cal adequar-se al planejament dels ajuntaments".Els canvis de govern arran de les eleccions municipals i les vacances d'estiu han contribuït al retard.

L'objectiu de Tarragona és captar el mercat asiàtic, les importacions del qual van créixer més d'un 200% entre el 2000 i el 2006."Catalunya pot ser la porta d'entrada de l'Àsia, però tots ens ho hem de creure",afirma Josep Anton Burgasé, president de l'Autoritat Portuària de Tarragona.

Sebastià Cabré, president de la patronal provincial Cepta, sosté que la logística"és el nou sector eco-

nòmic". El problema és que Espanya és un dels països europeus amb menys disponibilitat de sòl i amb uns accessos i unes infraestructures encara en desenvolupament, segons un estudi elaborat per Cushman

Notícies relacionades

& Wakefield.

L'oferta prevista de superfície logística per als pròxims 12 mesos és de 550.000 metres quadrats, dels quals 200.000 es localitzen al Camp de Tarragona. Una falta d'espai que, segons la consultora Aguirre Newman, es deu en part al fet que l'expansió residencial i terciària ha absorbit zones que tradicionalment eren industrials.