ARTICLE // GONZALO BERNARDOS

Barcelona Meeting Point: el canvi

Les empreses anaven al saló a exposar èxits; ara vénen a vendre part de l'estoc de vivendes

Si pretenen fer un 'pelotazo' comprant una vivenda a l'estranger, pensin abans a quin incaut la vendran.

2
Es llegeix en minuts
GONZALO Bernardos / PROFESSOR ECONOMIA UB

Probablement, l'onzena edició del Barcelona Meeting Point (BMP) tindrà un caràcter singular i notòriament diferent de les edicions anteriors. L'eufòria haurà deixat pas al pessimisme, de la mateixa manera que elbooms'ha transformat en crisi immobiliària. En l'etapa d'auge, les empreses solien assistir al saló per augmentar la seva reputació corporativa. A diferència del saló celebrat a Madrid, pràcticament cap companyia promotora fixava un objectiu de vendes i pretenia rendibilitzar a curt termini la inversió que hi havia efectuat. La majoria de les empreses anaven al saló per exposar els seus èxits passats, detallar els seus projectes actuals i explicar com obtindrien nous èxits empresarials en un futur pròxim. En l'edició actual, nombrosos promotors intentaran vendre una part de la seva cartera de vivendes.

Si vostè visita la fira, observarà agressives campanyes de màrqueting destinades a incentivar la demanda. Un significatiu nombre d'empreses confien que el BMP sigui l'elixir reactivador d'unes vendes que actualment passen per hores baixes. Amb l'excusa de la celebració del saló, alguns promotors immobiliaris efectuaran importants rebaixes. Però, en matèria de pisos, serà enormement difícil observar verdaderes gangues immobiliàries. Si de cas, s'haurà d'esperar l'any 2008.

A MÉS

a més de vivendes, entre bambalines s'intentaran alienar nombrosos solars. En el transcurs de l'última dècada, mai no hi ha hagut tants terrenys edificables en venda com ara. Probablement, les empreses més actives seran aquelles que necessitin de forma relativament urgent proveir-se de liquiditat. A diferència d'etapes passades, el preu dels solars serà negociable i els descomptes oferts esdevindran realment espectaculars. Malgrat això, no serà gens fàcil trobar compradors. Per si de cas, alguns promotors o inversors estrangers despistats.

UNA RELATIVA

novetat al saló serà l'aposta pel Brasil. Presumiblement, les empreses comercialitzadores intentaran convèncer-lo de l'irrisori preu que ha de pagar per disfrutar d'un apartament al "nou paradís". En l'actualitat, en determinades ciutats del Brasil (per exemple, Natal, Salvador de Bahia i Fortaleza) hi ha un impressionant excés d'oferta, i hi han quedatatrapatsun significatiu nombre de promotors i intermediaris nacionals.

Les vendes a inversionistes espanyols han estat molt inferiors a les esperades. El BMP constitueix un ham perfecte per reactivar-les. Un consell gratuït i absolutament desinteressat, adreçat als petits inversors: si el que vostès pretenen fer és unpelotazocomprant una vivenda a l'estranger, pensin abans d'adquirir-la a quin incaut la vendran. Si no apareix ningú a la seva ment, seria del tot aconsellable que descartessin rotundament la inversió, encara que fos d'escassa quantia.

A PART

Notícies relacionades

de presències, en la present edició del BMP també hi haurà absències destacades. La majoria provindran del mateix sector: el financer. Durant els pròxims dies serà realment difícil trobar-se al saló amb executius bancaris. Anteriorment, corrien darrere dels promotors implorant-los que els deixessin finançar la construcció dels seus immobles. En l'actualitat, no en volen saber pràcticament res. L'empitjorament de les perspectives del mercat residencial i la urgent necessitat de reduir el risc bancari relacionat amb el sector immobiliari són els culpables del canvi d'actitud.

Però les desercions més rellevants d'aquesta fira seran sens dubte les d'aquelles empreses que l'any passat van contractar un gran i impressionant estand. ¿Per què ho van fer? Exacte. És justament el que estan pensant.