DIFICULTATS PER A UNA OPERACIÓ TRANSFRONTERERA

Prodi diu que no hi ha traves a la fusió Abertis-Autostrade

El primer ministre italià nega que a Roma hi hagi rebuig a l'empresa espanyola

Alemany negociarà amb Itàlia el polèmic decret que posa en perill l'operació

2
Es llegeix en minuts
ROSA MARÍA SÁNCHEZ / MADRID

El primer ministre italià, Romano Prodi, va assegurar ahir que "des d'un punt de vista polític, no hi ha cap problema" per a la fusió entre les concessionàries d'autopistes Abertis i Autostrade, perquè les condicions per a l'operació només depenen "de les dues empreses". "No hi ha un problema d'estar tancat a Espanya", va dir. Abertis, de moment, té possibilitats d'entrar".

Al mateix temps que deia això en una roda de premsa conjunta amb el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, Prodi reafirmava els seus plans de seguir endavant amb el projecte de decret sobre empreses concessionàries. El problema és que aquest decret és el que posa en perill la fusió. Romano Prodi va assegurar que no hi ha un problema "italoespanyol", sinó "un problema italoitalià" que el decret vol resoldre i que té a veure amb l'incompliment dels compromisos d'inversió d'Autostrade.

José Luis Rodríguez Zapatero va afirmar que "com a president espanyol, desitjo que una inversió d'empreses espanyoles acabi bé en un país com Itàlia", dins d'un clima de "cooperació". Però va aclarir que es tracta d'"una qüestió que afecta empreses" en què els governs només poden "ajudar, canalitzar".

ALEMANY, OPTIMISTA

D'un galimaties tan complicat era realment difícil extreure'n ahir una conclusió sobre el futur de la fusió amistosa entre Abertis i Autostrade per construir el primer grup del món en concessions d'autopistes. Però el conseller delegat de la companyia espanyola Abertis, Salvador Alemany, en va treure les seves pròpies conclusions. Després de seguir amb atenció un col.loqui posterior amb Romano Prodi organitzat pel Fòrum de la Nova Economia, va detectar que "hi ha voluntat de trobar una solució i espero que finalment es trobi. Confio que això es resolgui sense haver de revisar el nostre projecte". Alemany, que a penes havia estat "un minut" sol amb Prodi, va refusar "especular" sobre un possible encariment de l'operació. "S'ha de veure com queda el decret, si afecta les concessions passades o només les del futur", va afirmar.

Notícies relacionades

La Comissió Europea va anunciar ahir que "en les pròximes setmanes" decidirà si expedienta Itàlia per bloquejar la fusió entre Abertis i Autostrade. Alemany va dir que negociarà tot el que faci falta amb el Govern de Prodi, sense esperar que Brussel.les imposi una solució favorable a la seva companyia. "És bo estar bé amb l'Administració que fa la concessió", va raonar.

En un apart, Salvador Alemany, amb Florentino Pérez, president d'ACS i principal accionista d'Abertis, van sentir d'un contertuli italià: "Resoldrem els problemes". Si es concreta l'operació, els principals accionistes de la nova societat seran el grup italià Benetton (24,9%), ACS (12,5%), La Caixa (11,7%), Caixa Catalunya (2,9%) i un grup de caixes espanyoles (2,8%).