Anar al contingut

Pobresa energètica

El jutge ordena a Endesa restablir la llum al veí de Cornellà que no va voler canviar el comptador

La interrupció del subministrament quedarà prohibida mentre la companyia i l'afectat no solucionin la controvèrsia que mantenen

ACN

El Jutjat d'Instrucció número 2 de Cornellà de Llobregat ha ordenat a Endesa Distribució Elèctrica que restableixi la llum a un veí de Cornellà de Llobregat que es va negar a substituir el comptador elèctric del seu domicili per un de telegestionable, segons ha indicat aquest dimarts l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat.

El jutge ha prohibit que la companyia elèctrica interrompi el subministrament elèctric a aquest veí mentre no solucionin la controvèrsia que mantenen després que el magistrat hagi acceptat la sol·licitud de mesures cautelars urgents que havia demanat el veí afectat el passat 12 d'abril, ja que concorren "raons d'urgència, necessitat, i ser útil i pertinent".

Així mateix, segons va indicar l'Ajuntament, s'han reobert a tràmit les diligències prèvies referides al cas, que encara està pendent de resoldre's. Endesa va tallar la llum el 7 de març al domicili familiar del denunciant, encara que la instal·lació dels nous comptadors telegestionables no sigui obligatòria fins al 31 de desembre de 2018. Davant d'aquests fets, l'Ajuntament de Cornellà també va presentar una denúncia per coaccions contra l'empresa subministradora el passat 26 de març.

El jutjat va considerar que la mesura adoptada per Endesa suposa "un acte de pressió amb virtualitat suficient perquè, davant la necessitat de disposar d'un servei essencial per a la subsistència, cedeixi en la seva oposició que se li instal·li el nou sistema de comptador ". Així mateix, raona que hi ha un termini suficient perquè l'empresa subministradora i el veí solucionin la seva controvèrsia sense necessitat de privar aquest últim d'un servei bàsic, ja sigui en l'àmbit civil o contenciós administratiu.

Sistema de mediació

L'Ajuntament de Cornellà ha remarcat que l'empresa, una multinacional que presumeix de compromís social en la seva política informativa, no disposa d'un servei efectiu de mediació que, davant situacions com les que s'han plantejat, pugui resoldre el conflicte sense necessitat de tallar la llum a una família. El consistori considera que accions com aquesta no s'han de tornar a repetir i ha demanat reiteradament a Endesa que busqui altres fórmules d'actuar en el futur, "perquè el mal exemple mostrat en aquest cas serveixi de punt d'inflexió per modificar la seva política de relació amb la ciutadania".

Per la seva banda, CCOO ha celebrat la sentència i ha denunciat que s'incompleixen "de forma flagrant" diferents resolucions i mocions que deixaven clar, entre altres coses, segons apunta, que el canvi en el comptador telegestionat ha de ser una opció de les persones i no obligatòria, en virtut d'una normativa europea que ha d'entrar en vigor el 2020.

El sindicat recorda que el canvi de comptadors ha d'entrar en vigor abans del 31 de desembre de 2018 i l'empresa "ha privat d'un bé essencial a una família i ha exercit una mesura de pressió desequilibrant un conflicte existent entre les parts". Per això, la companyia ha subratllat que insistirà a Endesa i els poders públics que "s'han d'esgotar les vies de mediació i impedir les decisions unilaterals empresarials que situen les famílies afectades en una situació de precarietat vital i atempten contra drets bàsics de ciutadania".

Més notícies de Cornellà a l'edició local d'EL PERIÓDICO DE CATALUNYA