Crisi de preus

Cada vegada més productes són més cars que abans de la rebaixa de l’IVA

Facua detecta que un 42% dels aliments afectats per la mesura s’encareixen al supermercat a l’abril respecte al desembre, un percentatge que al febrer era del 20% i el març, del 30%

Cada vegada més productes són més cars que abans de la rebaixa de l’IVA

FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Lluny de mitigar, l’increment del preu del cistell de consum va a més. L’organització de consumidors Facua ha actualitzat aquest divendres l’anàlisi del preu que porta a terme mensualment des que el Govern va anunciar que rebaixaria al 0% l’IVA dels aliments bàsics i al 4% el de l’oli i la pasta a partir del gener. I les conclusions no deixen lloc a dubtes: el 42% dels aliments que entren en aquest paquet es venen al supermercat més cars a l’abril que al desembre, un percentatge que ha escalat 10 punts des del març i 20, des del febrer.

«El Govern ens va prometre que tindríem preus congelats quatre mesos o fins i tot sis en funció de com estigués la inflació subjacent el mes d’abril: les dades diuen que no», ha denunciat el secretari general d’aquest organisme, Ruben Sánchez. «Els preus no han tocat sostre, els consumidors ho tenim més difícil i ningú al Govern assumeix les seves responsabilitats», ha llançat, en crítica directa al ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas.

Al seu parer, aquest departament hauria de fer públic quin tipus d’actuacions està portant a terme per controlar que tota la cadena alimentària compleixi el mandat que se li ha donat.

En qualsevol cas, l’atac de Facua es dirigeix en igual mesura contra la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a qui ha remès sense resposta diverses denúncies perquè investigui si aquests increments de preu tenen a veure amb un augment dels costos (un escenari que la norma contempla) o amb un frau de llei. «Tenim casos curiosos, com productes que en una superfície pugen i en una altra no, cosa que no correspondria per tant a increments en els preus que apliquen els fabricants o el sector primari», ha assenyalat aquest mateix portaveu.

Fruita, verdura, oli i llet

Notícies relacionades

D’acord amb aquesta anàlisi, Facua detecta anomalies especialment en la fruita i verdura, l’oli d’oliva i la llet i els lactis. I ho fa a totes les cadenes de distribució analitzades.

Aldi està al capdavant, amb un 50,8% dels productes que haurien de ser més barats pujant de preu; en segon lloc, Carrefour (49%); després, Alcampo (46%); a continuació, Hipercor (46%); en cinquena posició hi ha Lidl (44%); després, Dia (40%), i a la cua, Eroski (32%) i Mercadona (29%). Si bé aquestes dues últimes en surten una mica més ben parades, Sánchez ha acusat la cadena basca de llançar una promoció falsa amb ‘El cistell que enamora’, ja que, segons les seves indagacions, molts dels productes que haurien d’estar rebaixats no són més barats que en altres cadenes; i Mercadona, de fer ni més ni menys que el que toca a l’abaixar el preu de 500 productes si detecta que els costos estan descendint.