Crisi de preus
Cada vegada més productes són més cars que abans de la rebaixa de l’IVA
Facua detecta que un 42% dels aliments afectats per la mesura s’encareixen al supermercat a l’abril respecte al desembre, un percentatge que al febrer era del 20% i el març, del 30%

Lluny de mitigar, l’increment del preu del cistell de consum va a més. L’organització de consumidors Facua ha actualitzat aquest divendres l’anàlisi del preu que porta a terme mensualment des que el Govern va anunciar que rebaixaria al 0% l’IVA dels aliments bàsics i al 4% el de l’oli i la pasta a partir del gener. I les conclusions no deixen lloc a dubtes: el 42% dels aliments que entren en aquest paquet es venen al supermercat més cars a l’abril que al desembre, un percentatge que ha escalat 10 punts des del març i 20, des del febrer.
«El Govern ens va prometre que tindríem preus congelats quatre mesos o fins i tot sis en funció de com estigués la inflació subjacent el mes d’abril: les dades diuen que no», ha denunciat el secretari general d’aquest organisme, Ruben Sánchez. «Els preus no han tocat sostre, els consumidors ho tenim més difícil i ningú al Govern assumeix les seves responsabilitats», ha llançat, en crítica directa al ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas.
Al seu parer, aquest departament hauria de fer públic quin tipus d’actuacions està portant a terme per controlar que tota la cadena alimentària compleixi el mandat que se li ha donat.
En qualsevol cas, l’atac de Facua es dirigeix en igual mesura contra la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a qui ha remès sense resposta diverses denúncies perquè investigui si aquests increments de preu tenen a veure amb un augment dels costos (un escenari que la norma contempla) o amb un frau de llei. «Tenim casos curiosos, com productes que en una superfície pugen i en una altra no, cosa que no correspondria per tant a increments en els preus que apliquen els fabricants o el sector primari», ha assenyalat aquest mateix portaveu.
Fruita, verdura, oli i llet
Notícies relacionadesD’acord amb aquesta anàlisi, Facua detecta anomalies especialment en la fruita i verdura, l’oli d’oliva i la llet i els lactis. I ho fa a totes les cadenes de distribució analitzades.
Aldi està al capdavant, amb un 50,8% dels productes que haurien de ser més barats pujant de preu; en segon lloc, Carrefour (49%); després, Alcampo (46%); a continuació, Hipercor (46%); en cinquena posició hi ha Lidl (44%); després, Dia (40%), i a la cua, Eroski (32%) i Mercadona (29%). Si bé aquestes dues últimes en surten una mica més ben parades, Sánchez ha acusat la cadena basca de llançar una promoció falsa amb ‘El cistell que enamora’, ja que, segons les seves indagacions, molts dels productes que haurien d’estar rebaixats no són més barats que en altres cadenes; i Mercadona, de fer ni més ni menys que el que toca a l’abaixar el preu de 500 productes si detecta que els costos estan descendint.
- Alcalde amb una missió Albiol s’atrinxera en un carrer de Badalona per avortar l’ocupació d’un pis
- Un clàssic "Autèntiques i picants": el bar de Rubí aclamat per les seves patates braves
- Transport públic Un veí de Sant Andreu exigeix traslladar una parada de l’H6
- FUTBOL El vestidor del Reial Madrid es cansa de Vinícius: «No perdrem ni un segon més amb ell»
- Salut Els mals hàbits disparen la inflamació crònica, una epidèmia silenciosa relacionada amb el 50% de les morts
- Gestió hídrica Els pantans de Catalunya arriben al 44,71% de la seva capacitat gràcies a les últimes pluges
- Entrevista Ábel Bereményi, antropòleg: «La mobilitat social té un cost social i emocional molt cruel per al poble gitano»
- Successos Detingudes dues prostitutes que drogaven clients per estafar-los a Barcelona
- 42,195 quilòmetres Salvador Illa completa amb èxit la Marató de Barcelona: aquest ha sigut el seu temps
- Congrés republicà Junqueras allarga la mà al PSC i Junts per aconseguir més «quotes de poder» per a Catalunya