Nit del Galerisme ‘online’

Els GAC premien l’artista Antoni Llena, un «corredor de fons»

  • L’artista conceptual barceloní comparteix el reconeixement honorífic a una trajectòria amb la galerista Chus Roig
  • La galeria RocíoSantaCruz, el comissari Arnau Horta i mostres de Gonzalo Elvira i sobre Magda Bolumar, entre els guardonats de la Nit del Galerisme
icult 16 12 2020   premiats del Premis GAC 2020 del galerisme  Premis honorifics   L artista Antoni Llena i la galerista Chus Roig  fotos de Jordi Estruch

icult 16 12 2020 premiats del Premis GAC 2020 del galerisme Premis honorifics L artista Antoni Llena i la galerista Chus Roig fotos de Jordi Estruch

3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Com «un corredor de fons més entre els gols altres corredors de fons anònims que hi ha en aquest país i que potser mai ningú reconeixerà». Així s’ha autodefinit l’artista Antoni Llena(Barcelona, 1943), un dels precursors de l’art conceptual a Espanya, assumint a més ser «poc comercial», després d’agrair aquest dimecres el reconeixement a la seva trajectòria que significa el Premi Honorífic Fundació Banc Sabadell, que entreguen anualment els galeristes catalans en el marc de la 13a Nit del Galerisme. Una vetllada que aquest any ha vist truncada la seva edició presencial migrant a un acte ‘online’ dels seus prestigiosos Premis GAC.

Llena, que se suma a un palmarès que en edicions anteriors ha reconegut Frederic Amat, Perejaume, Àngels Ribé, Jaume Plensa, Sean Scully o Tàpies, va començar la seva carrera a mitjans dels 60 utilitzant materials com paper, fusta o filferro..., en els quals el pas del temps juga un paper important reflectint la seva preocupació per mostrar el context històric sense renunciar al passat ni a la incertesa del futur. El 1969, Llena va crear el primer videoart del país, ‘Primera Mort’, amb el grup de pintors Jordi Galí, Sílvia Gubern i Àngel Jové. Va continuar una dècada allunyat de l’art i va tornar incorporant nous materials com la pedra, el vidre o el porexpan, creant les seves grans sèries, d’‘Epifanies i sofismes’ a ‘Viatge d’hivern’. Les seves obres formen part del Macba, la Fundació Tàpies, la Fundació la Caixa, la Vila Casas, el Reina Sofia o el MoMa de Nova York.

47 anys de Chus Roig com a galerista

Uns guardons, organitzats per les Galeries d’Art de Catalunya i l’Associació Art Barcelona, que també atorguen des del 2016 un Premi Honorífic a un galerista i que aquest pandèmic 2020 ha recaigut en la barcelonina Chus Roig (Barcelona, 1951), una professional amb 47 anys de trajectòria en el món de l’art, com ella mateixa ha recordat. Una carrera que va començar en la prestigiosa Trece, compartint aprenentatge amb Carlos Aguilera i Toni Estrany, seguint a la galeria Ciento en los 80, coincidint amb la dècada d’or de les galeries espanyoles que començaven a internacionalitzar-se, i des del 1993, a la Senda, comissariant a més exposicions com la del Nobel Gao Xingian.

El GAC a la millor programació se l’ha emportat la Galeria RocíoSantaCruz de Barcelona, valorada pel jurat per «la coherència» mantinguda el 2019 «amb exposicions de Palmira Puig-Giró, Lois Patiño, Montserrat Soto i Diogo Pimentào, mantenint sempre el nivell d’exigència i qualitat, de risc i d’aposta pels nous valors juntament amb els ja consolidats». Precisament una de les seves mostres, ‘Idilio’, de l’argentí Gonzalo Elvira, ha guanyat el premi a la millor exposició en galeria, per «la mirada irònica, sàvia, estètica i respectuosa al món sentimental de la cultura popular i de masses, deixant entreveure l’estreta relació entre aquest i l’anomenada elitista alta cultura».

‘Magda Bolumar. Papers dels anys 60 i 70’, presentada a la galeria Marc Domènech, s’ha emportat el premi a la millor exposició històrica, «la revelació de l’any» ha apuntat el jurat, que ha remarcat aquesta «recuperació valenta d’una dona artista que sempre va estar al costat i a l’ombra del seu marit, l’escultor Moisès Villèlia.

‘¿Art Sonor?’ i Arnau Horta

Notícies relacionades

Per a l’economista i comunicador Josep Maria Civit ha sigut el reconeixement al col·leccionisme, per la seva «dedicació constant i continuada» durant més de 40 anys, mentre que el guardonat en la categoria de comissariat ha sigut Arnau Horta, per l’exposició ‘¿Art Sonor?’ presentada en la Fundació Joan Miró. Sobre el seu treball, el jurat ha destacat aquesta compilació d’obres d’artistes dels segles XIX i XX englobant «tant figures internacionals de primera línia com les que han quedat injustament en segon pla, posant-les en valor».

El Premi DKV a l’artista emergent l’ha guanyat la cubana Glenda León, per ‘Mecánica Celeste’, presentada a la galeria Senda, on «incideix en la necessitat de l’ésser humà per completar la seva individualitat». El guardó a la crítica ha premiat Ángela Molina, pel seu treball als suplements d’‘El País ‘’ ‘Quadern’ i ‘Babelia’, mentre que el premi al mitjà de comunicació ha sigut per al diari digital ‘Mirador de les Arts’.