Lluís Llort guanya el primer premi Paco Camarasa de novel·la negra

  • ‘Herencias colaterales’, la primera novel·la en castellà de l’autor i periodista català, aconsegueix el nou guardó
  • El jurat destaca l’«original trama» de l’obra guanyadora i la seva «cínica crítica a la burgesia rendista»
BARCELONA 28 11 2016 ON BARCELONA ENTREVISTA CON LLUIS LLORT AUTOR DE  NO N ESTIGUIS TAN SEGUR  UNA NOVELA NEGRA     FOTO ELISENDA PONS

BARCELONA 28 11 2016 ON BARCELONA ENTREVISTA CON LLUIS LLORT AUTOR DE NO N ESTIGUIS TAN SEGUR UNA NOVELA NEGRA FOTO ELISENDA PONS / ELISENDA PONS

1
Es llegeix en minuts

Lluís Llort (Barcelona, 1966), que fa un temps que s’obre pas en el panorama negrocriminal en català, ha aconseguit ara, amb la seva primera novel·la traduïda al castellpa, ‘Herencias colaterales’ (Alrevés), ser reconegut amb el primer premi Paco Camarasa de novel·la negra, guardó creat aquest any pels nou festivals del gènere per homenatjar amb el seu nom la figura del desaparegut llibreter.

Llort, que aquest any acaba de publicar en català ‘Temps mort’ (Alrevés), a ‘Herencias colaterales’ forjava una trama on una àvia firma un acord amb un advocat, Ernest Claramunt, on a canvi d’una pensió mensual vitalícia, el magnífic pis que ella té en propietat al centre de Barcelona passarà en mans del lletrat. No obstant, un negoci que sembla profitós per a ell acabarà desencadenant impulsos criminals, ja que no tothom respecta l’esperança de vida ni la llei.

Realisme esperpèntic

«La novel·la fuig dels llocs comuns, utilitzant personatges i ambients quotidians. De tal manera que destaca la brutalitat del joc violent de l’home comú», ha valorat el jurat, format pels directors dels festivals convocants del premi (BCNegra, Aragón Negro, Las Casas Ahorcadas de Conca, Getafe Negro, Setmana Negra de Gijón, Granada Noir, Pamplona Negra, el Congrés de Novel·la i Cine Negre de Salamanca i València Negra).

El jurat, que també ha destacat l’«original trama, aparentment absurda, sostinguda en un realisme esperpèntic i en una cínica crítica a la burgesia rendista», ha remarcat que Llort «utilitza amb eficàcia l’humor negre, un element amb poca presència en aquest gènere. Un humor fruit de la desesperació o de la dissort contra els fets irreversibles que s’expliciten a la novel·la». 

Notícies relacionades

Llort «combina tècniques de diversos gèneres literaris, amb una narració que es desvia en trames que s’enfonsen en el temps i que el creuen fins a esclatar en el nostre present», afegeix el comunicat dels organitzadors, on el jurat també incideixen en l’«estil molt cuidat» de l’autor, que «modula el seu ús segons el que vol aconseguir en cada moment».