Història darrere de la fita

¿Per què l’estrella Eàrendil rendeix homenatge a Tolkien?

El sobrenom de l’astre ret homenatge a l’autor i al seu poema que va donar vida al seu mític ‘Legendarium’

¿Per què l’estrella Eàrendil rendeix homenatge a Tolkien?

El telescopi ‘Hubble’ va descobrir Eàrendil, l’estrella més llunyana mai observada. La comunitat científica va donar a conèixer dimecres aquesta històrica fita, sobre la qual la NASA va avisar hores que seria «emocionant» i «per als llibres dels rècords». I tant que ho va ser.

L’astre és a uns 12.900 milions d’anys llum de la Terra. Com que l’anunci del descobriment va ser planejat, el nom de l’estrella no podia ser menys.

El nom significa «estrella del matí» o «astre naixent» en anglès antic, van explicar els autors del descobriment en l’estudi publicat dimecres a la revista ‘Nature’.

Picada d’ullet a Tolkien

Però la història del sobrenom de l’astre no queda aquí: el nom també és un homenatge al poema ‘El viaje de Eärendel, la estrella vespertina’, escrit el 1914 per John R. R. Tolkien, autor d’’El senyor dels anells’, segons ha explicat el CSIC en una nota de premsa.

L’elecció no és fútil: l’obra narra el viatge per l’univers del mariner Eàrendil, que més tard va ser incorporat per l’autor a les històries d’‘El Silmaríl·lion’ i es va convertir en el personatge d’Eàrendil.

El poema, publicat de manera pòstuma pel fill de l’autor, consta d’un total de 48 versos i és imprescindible per al desenvolupament del ‘legendarium’ de Tolkien. Per tant, el poema és l’origen, el naixement, l’inici d’una cosa gran, com va ser la mitologia sobre la Terra Mitjana.