Fet de nitrogen sòlid

Fragment d’un exo-Plutó, nova hipòtesi d’origen d’Oumuamu

L’objecte, estranyament pla i que va passar a 87,3 quilòmetres per segon per Hawaii el 2017, tenia unes característiques que desafiaven la seva classificació com a cometa

Oumuamua, el primer objecte interestel·lar conegut que travessa el nostre sistema solar, és probablement una part d’un planeta similar a Plutó d’un altre sistema solar, segons un nou estudi publicat com un parell d’articles al ‘Journal of Geophysical Research: Planets’.

«Aquesta investigació és emocionant perquè probablement hem resolt el misteri de què és Oumuamua i podem identificar-lo raonablement com un tros d’un exo-Plutó, un planeta similar a Plutó d’un altre sistema solar», ha assegurat Steven Desch, astrofísic de la Universitat Estatal d’Arizona i autor del nou estudi. «Fins ara, no havíem tingut manera de saber si altres sistemes solars tenen planetes similars a Plutó, però ara hem vist un tros d’un passar per la Terra».

Descobert el 2017 a través de l’observatori astronòmic Pan-STARRS a Hawaii, 1I / 2017 U1 Oumuamua –que significa «explorador o missatger» en hawaià– va passar veloçment a 87,3 quilòmetres per segon. L’objecte estranyament pla era com un cometa, però amb característiques que eren prou estranyes com per desafiar la seva classificació.

Fet de nitrogen sòlid

«Les característiques d’Oumuamua suggereixen que probablement estigui fet de nitrogen sòlid, com la superfície de Plutó, segons expliquen els autors en un comunicat.

«Probablement va ser esqueixat de la superfície per un impacte fa aproximadament 500 milions d’anys i expulsat del seu sistema original», assegura Alan Jackson, astrònom i científic planetari de la Universitat Estatal d’Arizona i coautor del nou estudi. Jackson ha presentat la investigació a la 52a Conferència de Ciències Planetàries i Lunars.

«Oumuamua probablement no era pla quan va entrar al nostre sistema solar, però es va fondre en forma d’estella, perdent més del 95% de la seva massa, durant la seva trobada pròxima amb el Sol, segons Jackson.

L’objecte va entrar al sistema solar a una velocitat una mica més baixa de l’esperada, que indica que no havia viatjat a l’espai interestel·lar durant més de mil milions d’anys aproximadament. La seva forma de coqueta (o pancake) també era més aplanada que qualsevol altre objecte conegut del sistema solar.

«Efecte coet»

L’objecte va adquirir una lleugera empenta lluny del Sol, un «efecte coet» comú en els cometes quan la llum solar vaporitza els gels dels que estan fets, però l’empenta va ser més forta del que es podria explicar. Finalment, l’objecte no tenia una fuita de gas perceptible, que generalment es representa visiblement a la cua d’un cometa.

«En molts sentits, Oumuamua s’assemblava a un cometa, però era prou peculiar en diversos aspectes com que el misteri envoltava la seva naturalesa, i l’especulació corria desenfrenada sobre què era», ha dit Desch. En total, l’objecte s’assemblava molt a un cometa, però era diferent de qualsevol cometa que s’hagués observat al sistema solar.

Desch i Jackson van plantejar la hipòtesi que l’objecte estava fet de diferents gels i van calcular la rapidesa amb què aquests se sublimarien (passant d’un sòlid a un gas) quan Oumuamua passés pel Sol». A partir d’aquí, van calcular l’efecte coet, la massa i la forma de l’objecte i la reflectivitat dels gels.

Un cometa de nitrogen sòlid

Desch i Jackson van trobar un gel en particular, el nitrogen sòlid, que va proporcionar una coincidència exacta amb totes les característiques de l’objecte simultàniament. I ja que es pot veure gel de nitrogen sòlid a la superfície de Plutó, és possible que un objecte semblant a un cometa estigui fet del mateix material.