Espectacular fenomen
Júpiter i Saturn estaran en conjunció el 21 de desembre
- Es tracta d’una situació excepcional: l’alineació de Júpiter i Saturn com un planeta doble no passa des de fa 800 anys.
- En la nit de més aproximació es veuran separats per una cinquena part del diàmetre de la lluna plena.
- Haurem d’esperar fins al 2080 per poder veure un acostament similar.

saturn
Si la pandèmia ja ha fet que el 2020 sigui com a mínim, extraordinari, per tancar l’any i com a regal de Nadal als amants de la ciència astronòmica, es podrà entreveure unesdeveniment que no passa des de fa 800 anys: la conjunció dels planetes Júpiter i Saturn. Un fenomen vist per última vegada en l’edat mitjana i mésconcretament,l’any 1623,segons ha explicaten un comunicatel professor d’astronomia i física de laUniversitat Rice (Houston), Patrick Hartigan.
Tot i que les alineacions entre aquests dos planetes solen donar-se cada 20 anys, la conjunció planetària en aquesta ocasió es tracta d’una cosa excepcional a causa de com de prop es veuran els planetes entre ells. Popularment es coneix aquest fenomen astronòmic coml’Estrella de Nadalo l’l’Estrella de Betlem.
Com un planeta doble
Júpiter i Saturn s’estan acostant entre ells des de l’estiu i arribaran al punt màxim de trobada entre el16 i el 21 de desembre. La nit cabdal serà la del dia 21, quan els dos planetes es veuran com unplaneta dobleseparats només per unacinquena part del diàmetre de la lluna. Segons explica Hartigan el fenomen «serà més visible –sempre depenent de les condicions atmosfèriques– des de les zones més pròximes a l’equador, però es podrà observar cada nit des de qualsevol punt de la Terra una hora després de la posta de sol».
Segons explica laBBC, la lluminositat dels dos planetes el mes de desembre permetrà fins i tot que l’alineació d’aquests dos planetes –Júpiter i Saturn– es pugui apreciar a simple vista.
Estamos a punto de presenciar una alineación planetaria que no se ha visto en 800 años.: no ocurre desde el 4 de marzo de 1226.
— Mar Gómez (@MarGomezH) 23 de noviembre de 2020
La gran conjunción de Júpiter y Saturno tendrá lugar el próximo 21 de diciembre, momento en el cual estarán más cerca (Foto: Patrick Hartigan) pic.twitter.com/sqWfSkEQI4
Visibilitat de la conjunció
Tal com explica laSocietat Espanyola d’Astronomia(SEA), els dos planetes seran visibles a simple vista com si es tractés d’un punt de llum, en direcció oest, i entorn de 20º d’altura sobre l’horitzó.
Notícies relacionadesAmb l’ajuda d’uns prismàtics, o un telescopi, es podran observar Júpiter i Saturn així com la proximitat entre ells. El més brillant dels dos punts de llum és Júpiter.
¡2020 acabará de lujo! Si esperáis a la semana del 14 al 21 de diciembre, podréis ver, por la noche, a Júpiter y Saturno alineados como un único planeta: tan sólo la quinta parte del diámetro de la Luna Llena los separará. Algo que no se veía desde el 4 de marzo del año ¡1226! pic.twitter.com/HNMVGrPeXL
— Ciencia a tu Alcance (@Ciencia_Alcance) 20 de noviembre de 2020
Eclipsi solar
Aquest fenomen astronòmic passarà just després del’eclipsi solarque es preveu per al14 de desembre, que només podrà ser vist des d’alguns països d’Amèrica del Sud –Xile, Bolívia, l’Argentina, Uruguai, el Paraguai, el Perú, Equador i el Brasil–.
- Àustria guanya Eurovisió i Melody s’immola
- Paella "Imprescindible": els elogis al millor restaurant de Tarragona segons Tripadvisor
- Un minut a les fosques Catalunya prepara un potent dispositiu per viure de manera massiva l’històric eclipsi total del 2026
- Entrevista Òscar Ordeig, conseller d’Agricultura: «Tots els menjadors escolars haurien de tenir cuina pròpia»
- Tribunals El jutge va eliminar el perfil de la víctima dels pederastes del Raval
- VEÏNS DEL SUD Europa repensa la seva estratègia per a un Sahel amb rècords de violència i un inesperat xoc diplomàtic amb Algèria
- La caixa de ressonància Eurovisió: ¿I si arriba a guanyar Israel?
- Prèvia del derbi català Un nou vídeo de l’atropellament massiu a Cornellà revela que la conductora ja havia arrossegat aficionats abans
- Pèrdua de potència Dos morts i 20 ferits al xocar un barco escola de l’Armada mexicana amb el pont de Brooklyn de Nova York
- Eurovisió 2025 Melody: «Em quedo amb l’amor de tots els països, tot i que de vegades prevalguin altres coses»