INVESTIGACIÓ

Un experiment en macacos explora l'epicentre de la consciència

Un nou estudi apunta a una zona del cervell coneguda com a tàlem com l'origen de la percepció

El treball, sobre el qual es continuarà investigant, obre la porta a noves aplicacions biomèdiques

zentauroepp46681355 soc200211165710

zentauroepp46681355 soc200211165710 / CHINA DAILY

Valentina Raffio

L’experiment sobre el qual llegireu a continuació proporciona una resposta científica a un debat que, almenys en el seu origen, era filosòfic. I és que la gran pregunta d’on resideix la consciència (l’habilitat de sentir i percebre; no s’ha de confondre amb l’habilitat de pensar) ha sigut tan discutida en la literatura com en la neurociència. Ara, un nou estudi publicat a la revista Neuron suggereix que la solució a aquest dilema es troba en una àrea molt concreta del cervell situada al centre de l’encèfal i just per sobre de l’hipotàlem. Però abans d’endinsar-se en el veredicte, anem amb el procés.

Un equip internacional d’investigadors es va proposar estudiar el despertar d’aquest estat fisiològic. És a dir, en quin moment s’activava l’interruptor que fa que el cervell s’encengui o s’apagui. Per això, van dissenyar un experiment amb macacos per esbrinar, mitjançant encefalogrames i ressonàncies magnètiques, quina era la seva activitat cerebral sota diferents pretextos. Primer se’ls va estudiar desperts. Després adormits. I, finalment, anestesiats. La comparació d’aquests tres estats va assenyalar el nucli lateral del tàlem com la possible localització de la capacitat de percepció. «Vam decidir anar més enllà de l’enfocament clàssic en el qual s’analitzen separadament diferents àrees del cervell. El nostre treball se centra a monitoritzar totes les àrees involucrades alhora per a així estudiar la xarxa de connexions neuronals», comenta Yuri Saalmann, investigador de la Universitat de Wisconsin.

¿Despertar cerebral?