VELOCITAT EN EL MÓN ANIMAL

Les formigues són el tercer animal més veloç del planeta

Les formigues platejades saharianes recorren 85,5 cm per segon, l'equivalent a 108 vegades la longitud del seu cos

Un nou estudi registra aquesta marca i demostra que aquests insectes són entre els animals més veloços

cataglyphisbombycinanestentrance-1 vid 15 192916 / periodico

A les abrasadores dunes africanes, les formigues platejades saharianes (Cataglyphis bombycina) trenquen rècords de velocitat. Un nou estudi publicat a ‘Journal of Experimental Biology’ ha demostrat que aquests animals són capaços de recórrer 85,5 centímetres per segon sobre una sorra de fins a 60 graus centígrads. És a dir, una distància equivalent a 108 vegades la longitud del seu propi cos en un tres i no res. Uns 3,6 quilòmetres per hora. Aquesta extraordinària marca converteix la C. bombycina en la formiga més ràpida del món i, al seu torn, consolida el seu tercer lloc al podi de les criatures més ràpides mai registrades juntament amb l’escarabat tigre (que recorre la distància equiparable a la de 171 vegades el seu cos per segon) i els àcars costaners de Califòrnia (que aconsegueix recórrer 377 vegades la seva pròpia mesura).

Per posar a prova la velocitat d’aquestes formigues, investigadors de la Universitat d’Ulm d’Alemanya, liderats per Harald Wolf, van recórrer el desert de Tunísia a la recerca dels nius d’aquests insectes. Una vegada localitzats, van col·locar un canal d’alumini a l’entrada del formiguer i van disposar una font d’aliments a l’altre extrem per atreure les formigues. Una vegada creat aquest escenari tan sols va fer falta cronometrar les corredisses d’aquests minúsculs animals mentre corrien d’un costat a l’altre per transportar l’apetitós esquer (en aquest cas, uns cucs de la farina) cap a les reserves de les seves llars.

Camacurtes i a galop

A continuació, els investigadors van repetir l’experiment amb formigues de l’espècie Cataglyphis fortis. Aquestes, a diferència de les seves ‘cosines’, només assolien els 6,2 centímetres per segon, unes 50 vegades la longitud del seu cos. Per explicar aquesta diferència, els científics van comparar la longitud de les potesde les dues espècies i van descobrir que, sorprenentment, l’espècie de formiga més ràpida té les potes un 20% més curtes.