PROMOCIÓ DE PRODUCTES TÒXICS

Salut confirma un nou expedient a Josep Pàmies per la 'teràpia del lleixiu'

La Conselleria investiga la xerrada d'Argentona en què van participar el pagès, Teresa Forcades i Pep Riera

jcarbo45640883 pamies190219151304

jcarbo45640883 pamies190219151304

4
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio

El Departament de Salut de la Generalitat ha obert un nou expedient d’investigació a Josep Pàmies per la promoció de l’ MMS (Mineral Miracle Solution, compost de clorit de sodi, un químic similar al lleixiu utilitzat en la fabricació de paper i la desinfecció d’aigües) com un producte amb suposades propietats terapèutiques.Fonts de la conselleria han confirmat a EL PERIÓDICO que l’expedient en qüestió fa referència a la xerrada MMS i llibertat d’expressió, celebrada el 10 de desembre a Argentona (Maresme) i en la qual van participar l’horticultor de Balaguer, la monja i doctora Teresa Forcades i Pep Riera, d’Unió de Pagesos.

Salut també ha informat que s’estan vigilant de prop tots elsactes susceptiblesde promocionar lessuposades propietats medicinals de l’MMS, un producte prohibit per l’Agència Espanyola del Medicament des de l’any 2010 per la seva toxicitat i, tot i així, publicitat entre els seus defensors com unacura per a diferents afeccions, com l’Ebola, la leucèmia, el càncer o fins i tot l’autisme. En la conferència d’Argentona, tal com va explicar aquest diari, no tan sols es va parlar de les suposades propietats medicinals del producte, sinó que es van donar indicacions sobre dosis òptimesnoms comercials i punts de venda, entre d’altres. També es va esmentar l’ús d’aquest químic en granges com una alternativa als protocols sanitaris, per la qual cosa la Conselleria d’Agricultura també va encendre el llum d’alarma per prevenir l’aplicació de la 'teràpia del lleixiu' en animals de granja.

El protocol de la Generalitat per evitar la difusió d’informacions potencialment perilloses per a la salut consta ja de diferents fases. En primer lloc, quan es detecta una activitat susceptible de promocionar 'MMS' o altres productes sanitaris sense evidència científica, Salut contacta amb responsables del centre en el qual es preveu celebrar la xerrada per avisar-los que poden incórrer en una infracció. En segon lloc, si l’esdeveniment es manté, pren nota de la informació difosa durant aquest esdeveniment i, posteriorment, s’analitza  el contingut. En cas que es confirmi la promoció de l’MMS, s’obre unexpedient d’investigacióque podria acabar ensanció. I això és el que ha passat en el cas de laxerrada d’Argentona, que compta ja amb un expedient d’investigació obert pel Departament de Salut.

El 'tour' dels falsos remeis

La conferència d’Argentona no és l’única que ara es troba sota la lupa de Salut. Des que el mes d’octubre s’anunciés una xerrada a Balaguer sobrecom curar l’autisme–un trastorn del neurodesenvolupament que actualment no té cura– ambproductes com l’MMS, les autoritats sanitàries segueixen la pista d’aquestes conferències amb contingut pseudocientífic i potencialment perillós per a la salut. Mentrestant, tant Josep Pàmies com la seva associació de plantes medicinals han continuat organitzant actes per tot Espanya, tal com recullen ells mateixos a la secció d’agenda de la seva web i a través de xarxes socials.

Sense anar més lluny,dissabte passat 16 de febrer, el pagès va realitzar una xerrada al local l’Esbarjo de Blanes (Girona), situat a la plaça de l’església, sobre 'Plantes medicinals. ¿Què és l’MMS? Llibertat d’expressió' a la qual van assistir unes 300 persones, segons estima Dolça Revolució en una nota de premsa. Segonsva avançar l’agència EFE, i més tard va confirmar l’organització de l’esdeveniment, la parròquia de Blanes va rebre en els dies previs a la xerradauna carta de Salvador Cassany, cap del Servei de Control Farmacèutic de la Generalitat. En aquesta missiva s’indicava que, en el cas que es parlés de les propietats terapèutiques de l’MMS, l’entitat s’exposava a multes de fins a un milió d’euros.

Fins ara, les sancions de la Generalitat per la promoció de remeis sanitaris sense suport científic ascendeixen a 720.001 euros. Les primeres sancions imposades per l’administració corresponen a 30.000 euros per la venda i promoció de falses plantes medicinals contra el càncer o la leucèmia i a 90.001 euros per la promoció de l’MMS, totes dues dirigides a l’associació Dolça Revolució. Salut també va imposar una multa de 600.000 euros a Josep Pàmies per la celebració del congrés de Balaguer sobre autisme. Només una de les tres sancions, la de 30.000 euros, ha sigut reconeguda i pagada per Dolça Revolució per un valor total de 18.000 euros (amb la quitança corresponent per admetre la infracció i abonar el pagament, igual que passa amb les multes de trànsit). Les altres han sigut recorregudes.

Les autoritats sanitàries es posicionen

Notícies relacionades

Fa tot just unes setmanes, el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya (CCMC) va alertar del perill dels tractaments basats en l’MMS promocionats com a cura per alstrastorns de l’espectre autista. En aquest nou comunicat, els professionals sanitaris catalans es posicionen una vegada més contra les ofertes terapèutiques sense evidència científica. En el cas del clorit sòdic, a més, recorden que es tracta d’"un producte tòxic prohibit per l’Agència Espanyola del Medicament i que no hi ha cap base científica que li atribueixi capacitat curativa".

"La proposta, des de la pseudociència, de tractaments curatius per a l’autisme amb determinats productes sense cap base científica ni garantia de seguretat provoca incertesadesconcert i inseguretat a les múltiples famílies que conviuen amb l’autisme i que desitgen el millor per als seus fills i suposa, a més, un clar abús", recalca el comunicat emès des del CCMC.

Temes:

Pseudociencia