UNIVERS

Un nou mapa 3D de la nostra galàxia revela que la Via Làctia està torta

Un nou estudi apunta que les estrelles es torcen més com més lluny siguin del centre

zentauroepp46828693 va lctea190204145522

El Periódico

Un mapa 3D de la Via Láctea nou i més precís revela que la nostra galàxia no és tan estable i plana com crèiem. És més, tot apunta que el disc d’estrelles on ens trobem es deforma i torça a mesura que s’allunya del centre. Així ho revela un nou article publicat aquest dilluns a la revista ‘Nature Astronomy’ en què s’ha analitzat la posició de 1.339 grans estrelles, cadascuna d’elles fins a 100,000 vegades més brillants que el nostre sol, per cartografiar de manera més detallada el nostre veïnat estel·lar.

Segons expliquen els astrònoms responsables de la troballa, des d’una gran distància, la nostra galàxia es veuria com un disc prim d’estrelles que orbiten al voltant de la seva regió central, on centenars de milers de milions d’estrelles, juntament amb una gran massa de matèria fosca, proporcionen la “goma d’enganxar” gravitacional que ho manté tot unit. O així hauria de ser.

Ara, per explicar les deformitats laterals de la nostra galàxia, els investigadors argumenten que el més segur és que la força de la gravetat s’afebleix lluny de les regions internes de la Via Làctia. A l’allunyat disc exterior de la galàxia, els àtoms d’hidrogen que formen la major part del disc de gas de la Via Làctia ja no estan confinats en un pla prim, sinó que donen al disc una aparença de S distorsionada.

Nova mirada sobre l’univers

Els últims 50 anys ja hi ha hagut indicis que els núvols d’hidrogen de la Via Làctia estan deformats. A més, el nou mapa de la galàxia confirma que el patró espiral està causat pel ‘gir’ de l’enorme disc intern d’estrelles al cor de la galàxia.

“Tot plegat ofereix noves perspectives sobre la formació de la nostra galàxia”, explica el professor Richard de Grijs, de la Universitat de Macquarie de Sydney, Austràlia, i coautor principal de l’article. “Potser el més important és que creiem que el disc estel·lar tipus S està deformat en un patró espiral progressivament recargolat”.