INVESTIGACIÓ A LA XINA

Neixen dos primats clonats amb la mateixa tècnica amb la qual es va crear l'ovella 'Dolly'

Els macacos són genèticament idèntics a l'exemplar adult que va cedir una cèl·lula per a l'experiment

amadridejos41766610 this handout picture from the chinese academy of sciences in180124202555 / HANDOUT

Antonio Madridejos

Científics xinesos han aconseguit per primera vegada crear dos primats clònics amb el mateix mètode de transferència nuclear que el 1996 es va usar per portar al món l’ovella Dolly, és a dir, són genèticament idèntics a l’animal que va cedir una cèl·lula per a l’experiment.

Els dos clons, dos macacos anomenats Zhong Zhong i Hua Hua, no només estan vius i sans, sinó que creixen amb normalitat com qualsevol altre animal de la seva espècie i edat, segons van explicar ahir els autors del treball. Actualment s’alimenten amb biberó. Els detalls de la investigació, que es va realitzar a l’Institut de Neurociència de l’Acadèmia Xinea de Ciències, a Xangai, s’han publicat a la revista Cell.

Els primats acabats de néixer, que són concretament dos macacos menjacrancs (Macaca fascicularis), van ser creats mitjançant una transferència nuclear de cèl·lules somàtiques –cèl·lules no reproductores– procedents d’un exemplar adult. El primer naixement es va produir fa vuits setmanes i 10 dies més tard va néixer un segon mico, idèntic al primer.

PRECURSORS

Encara que el 1999 uns investigadors nord-americans ja van crear un primat clònic, també un macaco, en aquella ocasió es va utilitzar un mètode més senzill consistent en la simple divisió d’un embrió. Fins ara ja s’havia aconseguit clonar una vintena d’espècies de vertebrats, incloent-hi vaques, porcs, cavalls, rates i gossos, però mai s’havia aconseguit amb un primat, l’ordre de mamífers al qual pertanyen els humans.

De fet, com va explicar en una conferència de premsa Mu-ming Poo, un dels coordinadors de l’equip, «la principal raó per clonar aquests primats és perquè són molt pròxims als humans evolutivament i poden ajudar en tasques d’investigació». En la mateixa línia, Sun Qiang, director del Centre d’Investigació de Primats No Humans a l’Acadèmia Xinesa de Ciències, va afegir: «A més a més de respondre a les moltes preguntes que queden sobre la biologia dels primats, aquest avanç sobretot haurà d’ajudar a crear models d’investigació per a malalties humanes causades per mutacions genètiques, com el càncer, la disfunció immune o trastorns metabòlics». Mu-ming Poo va descartar la idea de clonar persones. «Teòricament podríem clonar éssers humans, però crec que no hi ha ningú que vulgui fer-ho ni tampoc la societat ho permetria», va afirmar el científic.

IMPORTACIÓ D’EXEMPLARS

Gràcies a aquest avenç, ara és possible crear poblacions d’investigació de micos idèntics i personalitzats que reduirien la quantitat de primats utilitzats en els experiments de laboratori. «Al treballar en un petit grup d’animals similars, és possible provar més ràpidament noves molècules», va afegir. El científic xinès ha recordat que els Estats Units importen de 30.000 a 40.000 primats cada any per a investigació mèdica.