SECRETS DE LA BOTÀNICA

Com una planta es fa carnívora

Una anàlisi genètica il·lumina l'evolució dels vegetals que mengen insectes. Diferents estratègies de caça d'animals deriven del mateix mecanisme molecular

Michele Catanzaro

Algunes plantes carnívores succionen les seves preses; altres les atrapen amb pega; altres les empresonen en fulles amb forma d’ampolla; altres les agafen en una espècie de trampa per a ratolins... Totes les seves estratègies de caça van aparèixer en llocs i moments diferents de l’evolució. De tota manera, el mecanisme molecular que hi ha al darrere podria ser el mateix.

Seria un fenomen de convergència evolutiva: espècies diferents, exposades a reptes semblants, desenvolupen en ocasions els mateixos mecanismes genètics de forma independent. És com si l’evolució agafés una vegada i una altra el mateix camí per aconseguir un determinat objectiu. Així ho apunta l’anàlisi de la seqüència genètica completa d’una planta carnívora australiana, el 'Cephalotus follicularis', publicat a la revista 'Nature Ecology and Evolution' i coordinat per l’Institut Nacional de Biologia fonamental del Japó. En el treball hi van participar investigadors de la Universitat de Barcelona (UB).

EL MECANISME

Anteriorment, ja s’havia seqüenciat l’ADN d’una altra planta carnívora, la 'Utricularia gibba'. Les particularitats del 'Cephalotus' han revelat mecanismes que amb la primera no s’havien notat. Aquesta planta que només viu al sud-oest d’Austràlia té dues classes de fulles: les planes, que produeixen energia per fotosíntesi, i les que tenen forma de gerra, que atrapen insectes, especialment formigues. S’enfilen per les fulles carnívores, atretes per un nèctar. Quan entren a les gerres, cauen per les seves parets lliscants o peludes (segons l’edat de la planta) i es dissolen en un fluid digestiu.

De quina manera l’evolució ha seleccionat una estructura tan refinada és un misteri. «Aquestes plantes viuen en sòls pobres de nu­trients. Una forma de sobreviure és especialitzar-se a capturar insectes», explica Julio Rozas, cap de l’equip de la UB. Les fulles del 'Cephalotus' donen una oportunitat única per aclarir com es va produir aquesta especialització. «Podem comparar [el genoma de] els dos tipus de fulles», explica Kenji Fukushima, del centre japonès. «Hi ha gens que s’expressen en unes fulles i no en les altres», detalla Rozas. La diferència es limita a un grup de gens que es pensava que estaven dedicats a la defensa de la planta dels microbis. En les fulles carnívores, aquests gens expressen proteïnes diferents, que els confereixen la capacitat de pair insectes.

Probablement, la selecció natural ha «reciclat» els mecanismes de defensa per portar a terme la digestió. «Molts components dels microbis […] també són presents en els cossos dels insectes», argumenta Fuku­shima. Les armes contra els primers poden servir contra els segons.

EN LÍNIA