Anar al contingut

Atlas, el robot bomber del Pentàgon

Nou equips dels EUA competeixen per desenvolupar el 'software' d'un androide que podrà conduir un cotxe, pujar escales i esquivar runa

Presentació del robot Atlas. Vídeo: YOUTUBE / IEEE SPECTRUM

Tot i que Atlas ja camina, encara li queda molt camí per recórrer. És l'últim robot humanoide desenvolupat pel Pentàgon i sobre el qual diversos equips de tots els EUA treballen perquè finalment pugui respondre davant desastres naturals allà on l'ésser humà no pot arribar.

Nou equips de diversos punts del país competeixen per desenvolupar el 'software' adequat que permeti que el cos d'Atlas, dissenyat prèviament per la companyia Boston Dynamics, efectuï accions d'una manera gairebé autònoma, supervisades de manera remota.

Atlas és un dels robots humanoides més avançats que existeixen, dissenyat perquè s'explotin al màxim les seves capacitats motrius, però encara queda per confeccionar el programari que ho aconsegueixi. Per això precisament l'Agència de Projectes d'Investigació Avançada de Defensa (DARPA, en anglès), ha obert aquest concurs el guanyador del qual es farà públic a principis de l'any que ve. El guanyador obtindrà per al seu desenvolupament dos milions de dòlars (gairebé 1,5 milions d'euros).

Aquest 'software', i les accions d'un operador humà a través d'una unitat de control, guiaran el conjunt de sensors, articulacions i extremitats que componen el robot, que s'haurà de convertir en una mena de "bomber de metall".

Traslladar els programes al robot

Michael Fleming és el director executiu de Torc, una de les empreses que participen, juntament amb centres universitaris, en aquesta carrera tecnològica per aconseguir l'excel·lència d'un androide que pugui salvar vides en situacions en las que seria impossible actuar per a una persona.

"En la primera fase vam treballar amb programes de simulació amb algoritmes per controlar un humanoide virtual que pugui executar accions útils en situacions produïdes per catàstrofes naturals", explica Fleming.

Després d'aquesta primera fase, tots els equips van rebre un prototip d'Atlas als seus laboratoris per començar a posar en pràctica tots els comandaments creats perquè el robot mogui "el seu esquelet".

"Agafarem els algoritmes que hem desenvolupat en l'entorn virtual i els adaptarem a un entorn real amb aspecte humà", ha afegit l'especialista en robòtica militar en una entrevista durant la seva visita a la fira biennal de l'Associació Internacional per a Sistemes de Vehicles No Tripulats (AUVSI, en anglès) que se celebra aquests dies a Washington.

Competència entre prototips

"En la tercera fase, tots els equips que participem en el concurs posarem els nostres robots a prova perquè competeixin, en què hauran de conduir un jeep, pujar escales, o esquivar runa com si estiguessin en un clima contaminat com la situació del terratrèmol del Japó, on no podien enviar humans pels danys evidents", ha explicat.

"El més complicat és adequar el 'software' a les capacitats del 'hardware'", ha subratllat Fleming a l'hora d'explicar els reptes als quals s'enfronten.

188 cm d'altura i 150 quilos de pes

Atlas fa 188 centímetres d'altura, pesa 150 quilos i és capaç de fer una sèrie de moviments naturals. Està equipat amb un ordinador de bord per a control remot en directe, una bomba hidràulica i autogestió tèrmica i 28 articulacions accionades de manera hidràulica.

El seu cap, creat per Carnegie Robotics, té sensors de so i les mans van ser dissenyades per les companyies iRobot i Sandia National Labs.

"Hem augmentat tremendament les expectatives sobre les capacitats robòtiques amb aquest desafiament", va dir Gill Pratt, director del projecte de DARPA, al presentar els robots aquest estiu.

El precedent del guepard

Dins dels projectes per assistir en el futur soldats al camp de batalla, el centre d'investigacions del Pentàgon i Boston Dynamics han col·laborat amb anterioritat en diversos projectes, entre ells el d'un robot de quatre potes anomenat "cheetah" (guepard), capaç de córrer a 29 km/h.

El felí robòtic, presentat el març del 2012, va causar sensació al batre el rècord marcat el 1989 per un altre autòmat creat per científics de l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) que va arribar als 21 km/h.

La companyia també ha dissenyat per al Pentàgon una espècie d'aràcnid, RiSE, que pot escalar una paret, o BigDog, un quadrúpede amb capacitat per carregar fins a 150 quilos de pes amb especial destresa per accedir a terrenys d'orografia complicada.

0 Comentaris
cargando