Iniciativa ecològica

Un equip noruec de ciclisme correrà amb la mateixa roba del 2022 per reduir l’empremta de carboni

  • L’Uno-X, que aspira aquest any a córrer el Tour, manté el vestuari de la temporada passada, al contrari que la resta d’equips, a la recerca d’un esport més sostenible.

Un equip noruec de ciclisme correrà amb la mateixa roba del 2022 per reduir l’empremta de carboni

UNO-X CYCLING TEAM

3
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

Fa molts anys un famós equip de ciclisme va decidir canviar de proveïdor de bicis. En demanaven tantes que l’equip que va agafar el relleu, després de fer la comanda per a tota la temporada, va rebre un correu electrònic: «S’han equivocat i ens han passat l’encàrrec del primer trimestre. Sol·licitàvem les bicis per a tot l’any», va escriure el fabricant.

A finals dels 90 es va produir un malbaratament econòmic per part de molts conjunts, que no s’hi miraven en les despeses, avalades per potents patrocinadors. Però va arribar el flagell del dopatge, firmes que van mirar cap a altres esports, que si no eren més nets almenys estaven menys controlats, i posteriorment la crisi econòmica que va provocar una retallada de despeses sistemàtica i un control més elevat de com es distribuïen els diners aportats.

Més cotxes, més autobusos, més gasolina

El ciclisme va anar creixent, com va passar en moltes altres disciplines, més cotxes, més autobusos, més furgonetes... fins al punt que es va convertir en un esport, que malgrat pedalar suposadament alineat amb la natura, provocava grans cues a les gasolineres pròximes als hotels que ocupaven els equips en curses com el Tour. Encara no havien arribat cotxes híbrids o elèctrics que ja comencen a circular entre la caravana de moltes carreres.

Amb la roba passava el mateix: muntanyes de plàstic –ara hi ha molts fabricants que emboliquen les peces noves de manera més ecològica– que omplien els cubells d’escombraries cada matí en què el corredor estrenava uniforme per sentir-se més còmode a l’inici d’una etapa. I, sobretot, una lluita, de la qual no són aliens altres esports, per canviar cada any de disseny a fi d’afavorir la venda dels mallots i els culots entre cicloturistes que volien anar vestits a l’última.

La moda va començar fa dos o tres anys. Quan les campanades encara ressonaven a les xarxes socials, sobretot a Twitter i Instagram, s’omplien de fotos dels ciclistes que mostraven la seva nova pell per a l’any naixent. O equips que anunciaven un disseny totalment diferent del seu vestuari per fomentar tant l’impacte mediàtic com el marxandatge. Fins i tot la moda envaeix clubs de futbol amb patrocinadors de roba que s’afanyen, quan encara no ha acabat la temporada, a començar a distribuir la roba del següent curs perquè els aficionats puguin presumir de la nova pell abans que la llueixin els futbolistes.

Ara, però, hi ha un equip que ha trencat tots aquests esquemes. Es tracta del conjunt noruec Uno-X, un dels equips més rupturistes del pilot mundial i que aspira, amb moltíssimes possibilitats, a disputar aquest any el Tour per primera vegada.

«Sense canvis per a la temporada»

Presumeixen de tenir el millor planter de ciclistes novells dels països nòrdics. La direcció de l’equip –curiosament patrocinat per una cadena de gasolineres que opera a Noruega i Dinamarca– ha decidit mantenir la mateixa roba que van utilitzar el 2022 per no augmentar de manera innecessària l’empremta de carboni.

Notícies relacionades

«Sense canvis respecte a la temporada passada. Necessitem reduir el consum. Mantenir el disseny ens permet reduir la nostra comanda general de roba per al 2023. Sense esmentar els nostres aficionats, que continuaran reconeixent-nos des del primer dia aquesta temporada vinent», va informar l’Uno-X en un missatge publicat a les xarxes socials, amb la imatge d’Alexandre Kristoff, l’estrella noruega que s’ha convertit en el seu cap de files pensant en el Tour que ja ha liderat.

La nota va arribar quan alguns dels blocs més potents, entre els quals l’Ineos i el Movistar, havien anunciat el canvi de disseny –el de l’equip britànic totalment diferent en tonalitats al d’anys anteriors. El conjunt nòrdic, en canvi, aposta per una política sostenible a l’espera que els secundin els resultats esportius.