TURISME I BIG DATA
Parelles amb estades d'entre dos i cinc dies, el turista que vindrà a Catalunya

platja-aro /
El sector turístic mira de reinventar-se després del brutal impacte del coronavirus. Però el ‘big data’ permet començar a perfilar com seran aquests primers visitants amb l’objectiu d’afinar les possibles estratègies. En el cas de Catalunya, aquest perfil és clar: parelles, amb estades d’entre dos i cinc dies i que han reservat en l’última setmana per viatjar entre setembre i desembre.
Així es desprèn de la plataforma TravelgateX, una empresa tecnològica assentada a Palma de Mallorca des de fa 8 anys que escorcolla diàriament més de 20.000 reserves i 3.000 milions de recerques entre les empreses més importants del sector turístic mundial. I les seves dades confirmen que, en els últims set dies, Espanya és el segon país del món amb el percentatge més gran de reserves realitzades en aquell temps (18,28%), només superat pels Estats Units, el moviment turístic interior del qual el fa imbatible (47,67% de les reserves en l’última setmana), expliquen des de la consultora. «Però veiem que sobre Espanya hi ha molt moviment, i això significa que hi ha esperances de salvar la temporada», expliquen des de la companyia.
Aquest pes del mercat americà eleva Florida com la principal destinació objecte de desig del turista en els últims dies, seguits, per aquest ordre, d’Andalusia, Califòrnia, Nevada, Texas, Faro (Portugal), Canàries i Catalunya (2,13% de les reserves de tot el món i l’11,57% dels referents a Espanya). El «top ten» el completen el País Valencià i les Illes Balears.
¿Des d’on reserven?
El plafó elaborat amb motiu de la crisi sanitària del coronavirus, i que permet a les administracions organitzar les seves estratègies per reactivar el sector en els pròxims mesos, dona dades curioses. Per exemple, que malgrat la situació al seu país, el mercat britànic continua apostant per la destinació espanyola i confia a poder passar unes curtes vacances en algun moment d’aquest any. Tot i que el gruix de les reserves al nostre país procedeix del mercat nacional (63,33%, amb una pujada de 15 punts en els últims dies), la Gran Bretanya acapara l’11,11%. I el nostre veí Portugal, suposa ja el 6,11% de les reserves i és un emissor que mostra un interès en alça per la nostra oferta turística.
L’anàlisi demostra que, davant de la incertesa encara existent sobre com serà la desescalada i la nova normalitat, el període estival es concentrarà ara per ara en el tram de setembre. Així, el 39,83% de les reserves a Espanya estan fetes a un horitzó de més de 90 dies, mentre que el 24,5% esperarà entre dos i tres mesos abans de disfrutar-les. Els que anhelen vacances per al juliol-agost ronden, de moment, el 16%.
¿Qui està reservant?
La majoria de les reserves a Espanya es refereixen a parelles (42,1%), i en menor mesura famílies (21,1%), just el contrari del que estaria ocorrent en aquestes dates en anys anteriors. L’estada preferida per al 39,9% de les reserves ronda entre dos i cinc dies per desconnectar, i tot just un 14,19% aspiraria a quedar-s’hi una quinzena.
«És el moment per als hotels que treballen el concepte ‘only adults’», assenyalen des de TravelgateX, que aglutina més de 600 ‘partners’ entre hotels, destinacions i monitora un volum d’informació de dos terabytes al dia.
Interès en Catalunya
Notícies relacionadesEn el cas de Catalunya, es manté aquesta tendència: el 50,2% són parelles, seguides dels grups (19,2%, un col·lectiu a l’alça en les últimes jornades) i les famílies (18,7%). Creixen les reserves del mercat regional o nacional, que suposen ja el 63,33%, però també del portuguès, que ascendeix ja al 6,1%. El públic britànic representa l’11,11% dels qui estan reservant en aquests moments. Això sí, el 73% d’ells no arribarà fins d’aquí a tres mesos o més, i són només un 7,88% els qui confien a poder estiuejar entorn del mes d’agost. El 49,3% d’aquestes visites prefereixen una estada mitjana, d’entre dos i cinc dies, i amb prou feines un 12,8% espera poder disfrutar d’una o dues setmanes de descans.
Les estimacions de la plataforma arriben fins als primers mesos del 2021, l’any en què molts establiments turístics esperen superar aquesta sotragada econòmica. Així, el 63% dels passatgers que viatjaran entre l’1 de gener i el 31 de març seran parelles, seguits de grups (20%), famílies (7,5%) i viatgers sols (7,7%). Les seves destinacions favorites a Espanya seran les Canàries, València i Andalusia.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- REIVINDICACIONS L’intrusisme inquieta els anestesistes: «Hi ha metges no especialistes que estan realitzant sedacions i això comporta greus riscos»
- Premi Planeta Juan del Val, guanyador del premi Planeta 2025: «Hi ha massa escriptors educats, l’art ha de tenir cert afany de provocació»
- «El president de la pau» ¿És veritat que Trump ha parat 8 guerres? ‘Fact check’ sobre l’afirmació del president dels EUA
- Al Parlament ERC, els Comuns i la CUP demanen la compareixença de Parlon i Trapero per l’ús de gas pebre en la manifestació propalestina
- Estudiants L’agitador Vito Quiles fa una breu aparició a la UAB en un matí marcat per la tensió i les càrregues policials