INFRAESTRUCTURES MÉS SOSTENIBLES

La Generalitat invertirà prop de 25 milions d'euros en obres de millora de la xarxa viària

Les actuacions formen part del programa de compra pública d'innovació de la RIS3CAT, que vol potenciar la innovació com a clau per impulsar l'economia i la competitivitat

big 865474606101620 02

big 865474606101620 02 / TES (DGCG)

4
Es llegeix en minuts

La Generalitat destinarà prop de 25 milions d’euros en obres de rehabilitació i millora de calçades que incorporen noves tècniques i materials sostenibles mitjançant una compra pública d’innovació (CPI). Aquestes actuacions s’emmarquen en l’estratègia d’investigació i d’innovació per a l’especialització intel·ligent (RIS3CAT) del Govern de la Generalitat, que compta amb cofinançament del Programa Operatiu FEDER de Catalunya.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, el director de Promoció Econòmica, Lluís Juncà, i el director d’Infaestructures de Mobilitat, Xavier Flores, van presentar dimecres passat les línies generals d’aquesta iniciativa i van anunciar les 13 obres que ara es liciten i que s’executaran durant l’any vinent.

Aquest programa vol promoure, mitjançant la compra pública d’innovació, l’aplicació de materials i tecnologies més sostenibles tant en el disseny com a la producció, la construcció i el manteniment de calçades per a carreteres, aportant nous valors afegits a la seva funcionalitat bàsica de seguretat viària. Així mateix, introdueix altres aspectes innovadors com la participació i implicació de les empreses adjudicatàries i el sistema d’avaluació de les ofertes que es presentin.

Isidre Gavín va posar en relleu que «la sostenibilitat és una política absolutament transversal, que s’incorpora a tota l’acció del govern» i va exposar que el pla de calçades sostenibles vol aconseguir «millors infraestructures i més sostenibles». El secretari va posar en valor el desenvolupament i la innovació que aquest pla suposa tant en l’execució de les infraestructures com en la gestió pública, mentre va remarcar que aquesta iniciativa «ens aportarà coneixement perquè permetrà avaluar el resultat de les diverses tecnologies».

Així mateix, va remarcar «les dinàmiques positives» que la inversió de 25 milions d’euros comportarà per a la reactivació econòmica del país. D’altra banda, el director Xavier Flores va assegurar que, a més de les 13 actuacions que ara s’impulsen, volen «anar més enllà, i fer que aquesta innovació passi a formar part de la nostra normalitat» i s’apliqui a les obres que ordinàriament porta a terme el Departament.

Durant la seva intervenció, el director de Promoció Econòmica, Competència i Regulació, Lluís Juncà, va voler destacar la importància d’incorporar la Compra Pública d’Innovació (CPI) en les licitacions públiques de la Generalitat i del conjunt del seu Sector Públic, pel seu gran poder de compra, com a principal òrgan comprador de Catalunya. Segons va explicar Juncà, la CPI serveix d’una banda per impulsar la competitivitat de les empreses i, de l’altra, per millorar l’eficiència i la qualitat dels serveis públics. «La contractació és segurament la palanca més important que tenim per canviar la mateixa administració, millorar els serveis que oferim als ciutadans i, sobretot, ajudar les empreses a créixer i a innovar», va remarcar.

Materials i tècniques més sostenibles

Quant a la sostenibilitat de materials i tècniques, el Pla pretén afavorir la reducció d’emissions, l’economia circular, la sostenibilitat econòmica i la sostenibilitat energètica. Així, proposa mesures com:

  • Reducció del balanç energètic: temperatura de fabricació (ús de mescles en fred), transport i estès de la calçada. Reducció d’emissions i consum energètic, menor envelliment del betum i millora de les condicions de feina.
  • Aprofitament de productes elaborats amb materials reutilitzats o reciclats (material fresat, pols de pneumàtic, àrids siderúrgics, residus ceràmics de teuleries, olis de motors, plàstics, etc.).
  • Augment de la durabilitat i cicle de vida i, per tant, reducció en els consums de materials i costos.
  • Ús de noves tecnologies i nous materials que facin possible que passi a ser una font d’energia (radiació solar, trànsit...).

Quant a altres aspectes innovadors, les licitacions obertes inclouen tant la redacció del projecte constructiu com l’execució de l’obra i no per separat, com habitualment es porta a terme. A més, cal destacar que aquest tipus de contracte vol promoure una participació col·laborativa de les empreses adjudicatàries a la presa de decisions durant el seu desenvolupament. D’altra banda, en l’avaluació de les ofertes que es presentin al concurs, disminuirà el pes de l’oferta econòmica (serà un 25% davant el 50% habitual) i augmentarà el dels criteris objectivables.

Consulta oberta al mercat i proves pilot

Notícies relacionades

Aquestes actuacions s’emmarquen en un procés de compra pública d’innovació que va comptar amb una primera fase, que va consistir en una consulta oberta al mercat. Fruit d’aquesta consulta, el 2018, una vintena d’empreses i entitats van presentar fins a unes 200 propostes per incorporar tecnologies sostenibles als ferms de les carreteres catalanes, que han permès comprendre les característiques tècniques i la qualitat de les solucions proposades pel mercat, així com recollir comentaris i suggeriments que han servit l’òrgan de contractació a definir les licitacions que ara s’impulsen.

Prèviament, com a prova pilot, l’any passat es van portar a terme dues obres de millora, amb una inversió total de 2,7 milions d’euros: en la B-224, entre Capellades i Piera (Anoia) i a la carretera TP-7013, entre Alforja i la Selva del Camp (Tarragona). Aquestes primeres experiències, que van comportar l’estesa de barreges semicalentes, van representar una reducció d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle del 25%, en el cas de la B-224, i del 27% en el de la TP-7013, i un estalvi de 26,5 tones de CO₂ equivalent i de 17,4 tones, respecte de l’estesa d’un ferm convencional.