Alimentació

9 aliments per a una panera de Nadal saludable

Hi ha múltiples alternatives als productes hipercalòrics a força d’alcohol, embotits grassos i dolços típics per a les paneres de Nadal

9 aliments per a una panera de Nadal saludable
Es llegeix en minuts
Et pot interesar

Els experts de l’Institut Mèdic Europeu de l’Obesitat (IMEO) han proposat com a alternativa saludable una llista amb els 10 imprescindibles per ajudar a cuidar la línia per la seva aportació baixa o moderat en calories, que poden perfectament incloure’s a les paneres de Nadal.

  1. <strong>Ous de salmó i fumats</strong>. Són bons en omega 3 i en vitamines del grup B i es fan servir per decorar els plats de Nadal, per preparar aperitius o completar amanides. El salmó i la truita fumada, igual com els ous, són protectors cardiovasculars i contenen elevats nivells de vitamina D, necessària per fixar el calci als ossos i essencial per al nostre sistema immunitari.

  2. <strong>Catxels</strong>. Contenen un alt valor nutritiu, tenen una aportació grassa pràcticament nul·la i són rics en proteïnes, minerals i vitamines. Els musclos al natural són molt beneficiosos per a l’organisme humà, sobretot pel seu elevat nivell de greixos bons, com l’omega.

  3. <strong>Oli d’oliva verge extra i espècies</strong>. L’oli d’oliva verge es caracteritza pel seu alt contingut en àcid oleic, que contribueix a regular el colesterol i els triglicèrids, si bé s’aconsella que es consumeixi de manera moderada, per la seva alta aportació calòrica (900 kcal/100 ml). Així mateix, les espècies juguen un important paper en la dieta mediterrània, per exemple l’all, el julivert i la cúrcuma, que a més d’afegir sabor, aroma i olor als nostres plats, repercuteixen positivament sobre la salut.

  4. <strong>Cafès, tes i infusions. </strong>Una tassa d’aquestes begudes sense afegir-hi llet, sucre o edulcorant aporta tot just dues quilocalories. El cafè, a més de cafeïna, conté antioxidants, aminoàcids i fibra, tot i que a la nit seria preferible prendre’l descafeïnat i pot ser un substitut dels dolços o ajudar-nos a consumir-ne menys quantitat. A més, el te blanc es pot utilitzar després d’un sopar copiós per ajudar el fetge a depurar el greix i facilitar l’eliminació de líquids; i la infusió de gingebre i canyella millorarà les digestions després dels menjars més pesants i ajudarà a eliminar els gasos.

  5. <strong>Fruita seca i fruites confitades.</strong> «La fruita seca ens pot ser molt útil per preparar plats dolços o salats. No obstant, no hem d’oblidar que s’ha de consumir crua per aprofitar al màxim les seves propietats i estalviar-nos calories de més», ha explicat la nutricionista Andrea Marqués.  

  6. <strong>Xocolata negra com a base i menys quantitat de dolços típics</strong>. L’OMS recomana no sobrepassar els 25 grams de sucre al dia, quan el contingut habitual en 100 grams de torró ronda els 30. En el rànquing de les postres més calòriques el primer lloc l’ocupa el torró dur (547 kcal), seguit pel massapà (500 kcal), el torró tou (490 kcal), el polvoró (480 kcal), els confits (461 kcal) i les mantegades (460 kcal). No obstant, els nutricionistes han assegurat que la xocolata negra de més del 70% és l’opció més saludable, però no menys calòrica.

  7. <strong>Patés vegetals</strong>. En substitució dels típics patés de fetge d’ànec o de porc, rics en greixos saturats i altament calòrics, es pot optar per altres varietats, com el paté de tomàquet sec, o cremes. Per aquesta raó, s’han de prendre de forma puntual i, si és possible, només els dies festius, amb les postres del dinar o sopar festiu i en petites quantitats.

  8. <strong>Formatges</strong>. Preferiblement els semicurats perquè contenen menys calories que els formatges curats o cremosos. «A més, és ric en calci i vitamina D, important per al manteniment del sistema ossi i conté menys lactosa que els formatges frescos o tendres, per la qual cosa és de més fàcil digestió, sobretot per a aquells que tenen intolerància a aquest sucre», explica la nutricionista Andrea Marqués.

  9. <strong>Vins i caves.</strong> El vi negre conté algunes substàncies, com els flavonoides, els antocians i el resveratrol, que actuen com a antioxidants naturals.