Una campanya promou el català en bars i restaurants

La iniciativa, impulsada per ERC i el Gremi de Restauració, oferirà traduccions per als menús i també classes per a l’aprenentatge.

Una campanya promou el català en bars i restaurants
2
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona i el Gremi de Restauració ha fet el primer pas de la campanya que impulsen conjuntament per promoure l’ús del català als bars i restaurants de la ciutat. Porta per nom El català, ben servit i de moment compta amb un fullet informatiu que, en una prova pilot, enviaran a més de 9.000 locals de la ciutat per informar els establiments de restauració sobre els drets lingüístics i normalitzar l’ús del català.

Però no només distribuiran aquest fullet, també oferiran classes de català per als restauradors que en necessitin i un traductor gratuït per consultar la carta i la pàgina web de l’establiment en català. L’acord entre els republicans i el gremi es basa que ERC oferirà les seus de districte del partit perquè s’imparteixin allà les formacions. La prova pilot d’aquesta experiència es portarà a terme al casal de l’Eixample, previsiblement després de Nadal.

A més, ofereixen el projecte Comerços aprenents del Consorci per a la Normalització Lingüística, per a una formació essencial en llengua catalana, especialitzada en comerços. Aquestes sessions tenen lloc al mateix establiment.

Tal com va avançar aquest diari, les dades de les últimes enquestes són realment preocupants: la meitat dels empleats dels bars de Barcelona no parlen català i una quarta part no l’entenen. El percentatge actual d’assalariats que parlen català, tant en bars com en botigues, és el més baix de la sèrie històrica. Davant aquesta situació, els republicans i el gremi han unit forces en aquesta campanya, que continuarà desplegant-se amb noves accions al llarg de l’any vinent, amb l’objectiu de poder "sumar la força pressupostària" de l’Ajuntament.

Un dels pactes pressupostaris al qual ERC i PSC han arribat per a 2026 és incrementar la inversió en la promoció de l’ús social del català fins als set milions d’euros. El Govern municipal és qui s’ha de comprometre amb recursos i campanyes", va apuntar la líder d’ERC, Elisenda Alamany, junt amb el director del Gremi de Restauració, Roger Pallarols, en la presentació de la guia.

Els republicans no han volgut esperar i han aprofitat el compromís del gremi per començar a fer els primers passos d’aquesta campanya. "El català ha de ser la llengua que ha d’estar a sobre de la taula", va insistir Alamany. La republicana va animar a "abandonar la lamentació i passar a l’ofensiva".

Notícies relacionades

"Un ingredient més"

"Aquesta primera acció no assenyala, sinó que acompanya", va remarcar Pallarols, que va convidar que "el català sigui un ingredient més dels menús". La guia vol facilitar la feina a tots els restauradors, i el director del gremi creu que altres sectors també es poden afegir a la iniciativa. "Intentem que els treballadors siguin millors professionals si parlen la nostra llengua", va afirmar.