El pla antigrafiti del metro redueix un 80% el vandalisme en cinc anys

L’augment de la vigilància i el fet d’encaixar els trens aparcats perquè no es pugui accedir als laterals han reduït els combois pintats de 737 el 2020 a 220 des de començament d’any.

El pla antigrafiti del metro redueix un 80% el vandalisme en cinc anys
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

El vandalisme ferroviari, i concretament la pintada de grafitis als trens, provoca aturades en el servei, perjudica els usuaris i genera un cost econòmic tant en el servei de Rodalies com al metro de Barcelona.

En el cas de Rodalies, just aquest any s’estan prenent mesures més contundents per frenar les accions vandàliques. A la xarxa de metro és més senzill actuar, ja que els combois descansen en espais tancats, més fàcils de controlar. El pla antigrafiti posat en marxa per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) el 2021 sembla haver donat els seus fruits: si el 2020 es van pintar 737 trens, el 2024 la xifra es va reduir fins a la meitat. L’últim any també hi ha hagut una millora notable i n’han sigut de nou molts menys, 220 trens.

Mesures efectives

El pla incloïa la instal·lació de noves càmeres de videovigilància, l’augment del nombre de vigilants i la col·locació de plafons a la zona d’estacionament dels trens, que queden encaixats i impedeixen als grafiters pintar als seus laterals. Amb això, la superfície vandalitzada dels combois s’ha reduït en un 80%.

Les línies més afectades per l’acció dels grafiters són l’L1 i l’L4. Quan un metro s’ha grafitejat, es condueix immediatament a la zona de neteja amb la qual està equipada cada línia de metro. Per això, a diferència de Rodalies, no és gens habitual veure un comboi del metro amb grafitis.

Eliminar un grafiti no té res a veure amb la neteja habitual que cada setmana es fa a tots els combois, i que es completa en els 10minuts que tarden a creuar el túnel de rentada. Retirar una pintada és una tasca manual que requereix dedicar uns 20 minuts per cada metre quadrat que s’ha vandalitzat.

Des del 2020, TMB ha gastat sis milions d’euros en l’eliminació dels grafitis, uns diners que "es podrien haver destinat a millorar el servei", va lamentar la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet. Per contra, la tasca de neteja va implicar una pèrdua de sis hores de circulació dels combois afectats per les seves respectives línies el 2024, que s’ha reduït fins a les tres hores i 20 minuts aquest any. De la mateixa manera, dels dos milions gastats el 2020 en la recuperació dels trens s’ha passat als 500.000 euros aquest any per la disminució de la superfície pintada.

Bonet va defensar l’enduriment de les sancions per vandalisme ferroviari, referint-se a les multes de fins a 90.000 euros anunciades pel Govern, que s’aplicarien també als casos del metro de Barcelona. "És necessari que les sancions siguin dissuasòries. No estem parlant de gamberrades, afecta el dia a dia de les persones", ha dit.

L’eliminació de grafitis, va explicar TMB, requereix dissolvents i genera residus que necessiten després un tractament especial. La neteja de grafitis inclou aigua a pressió, processos de rentada manual amb raspalls de niló i l’ús de productes eliminadors i neutralitzadors que, per ser manipulats, exigeixen equips de protecció individual. Així mateix, en la rentada d’un tren pintat s’utilitzen fins a 400 litres d’aigua, bona part dels quals prové de l’aigua recuperada del túnel de rentada que fa la neteja ordinària dels trens.

Alt cost econòmic

Notícies relacionades

D’altra banda, Renfe va registrar només des de començament d’any fins a 822 actes vandàlics amb pintades als trens, que van costar 6,2 milions d’euros, entre la seva eliminació i els costos indirectes. En aquest cas, l’afectació en el servei va ser molt important: ha comportat 590 dies d’immobilització de trens, fet que va derivar en retards i suspensions de circulacions, segons va detallar la companyia.

La falta de visibilitat del conductor, que afecta la seguretat, és el motiu principal pel qual sovint els trens que han patit actes vandàlics no poden sortir de l’estació. A més dels retards ocasionats en tota la línia, només la neteja d’aquest tren, amb 312 metres quadrats de superfície afectada, suposa un cost que Renfe eleva a 20.000 euros.