El Govern invertirà 21,1 milions més per augmentar l’ús del bus interurbà

La xifra se sumarà als 17 milions ja invertits i es destinarà a 131 actuacions per respondre a un nou increment de la demanda de transport per carretera.

La patronal demana contractes més estables per amortitzar la modernització

Els cartells de la campanya ‘Al bus, cap abús!’, presents al transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona

Els cartells de la campanya ‘Al bus, cap abús!’, presents al transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona / Área Metropolitana de Barcelona (AMB)

2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

El Govern català treballa en un segon pla de xoc per respondre a una demanda de transport per carretera que s’ha disparat i que l’oferta actual de transport públic no pot cobrir. Després del primer pla, en el qual s’han invertit 17 milions per reforçar 66 línies d’autobús en dos anys, el futur contempla destinar 21,1 milions més en 131 noves actuacions, va explicar ahir el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, en la jornada que va celebrar la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV).

De 2012 a 2024, el transport per carretera ha passat a Catalunya de 24 a 111 milions de viatgers anuals. Aquest any la demanda continua augmentant a un ritme del 30%, va indicar Nadal. El Govern continua buscant com respondre a una demanda motivada per l’augment de població més enllà dels tradicionals corredors ferroviaris per evitar autobusos atapeïts i passatgers drets en viatges per autopista.

L’estratègia implica, segons Nadal, seguir estenent la xarxa d’autobusos ràpids, que responen de manera "eficaç" a les necessitats dels usuaris. "Cada dia veiem gent de Berga, Vilanova, Sant Pere de Ribes, Mataró, Arenys", que demanen "més i millor transport en els seus desplaçaments diaris, sigui cap a Barcelona, o a les escoles, o als centres sanitaris", va explicar. A l’Àrea Metropolitana va considerar que ha de ser l’autobús el que respongui a la necessitat d’incrementar transport en lloc de traçar noves línies de ferrocarril, excepte les ampliacions ja anunciades de l’L3 del metro cap a Esplugues i l’L1 cap a Badalona.

Descarbonitzar la flota

Notícies relacionades

Atès el creixent paper protagonista de l’autobús, el president de la FECAV, José Maria Chavarría, va demanar a l’Administració "contractes estables, ben remunerats i amb prou amortització" per cobrir les costoses inversions que el sector està portant a terme. Nadal va coincidir amb la patronal sobre la necessitat d’arribar a acords per agilitzar la descarbonització de la flota d’autobusos. Una modernització que va indicar que ja s’està realitzant en els nous serveis que s’estan posant en marxa.

A més de la compra de nous autobusos elèctrics, híbrids i propulsats per gas que permetin retirar els dièsel, Chavarría va incidir que les empreses també han de dur a terme l’adequació de la infraestructura a les estacions, així com noves contractacions. "L’Administració ens demana més servei ara, no el 2028 o el 2030. Nosaltres demanem contractes d’entre vuit i 10 anys per amortitzar els nous vehicles", va incidir el president de la FECAV.