La Cambra urgeix a "recuperar la il·lusió de la marca Barcelona"

Santacreu alerta que la ciutat "ha perdut una mica el tren" i afirma que l’augment de la taxa turística no és la solució.

La Cambra urgeix a "recuperar la il·lusió de la marca Barcelona"
3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

"No tenim aquella empenta" dels anys 90 i toca "recuperar la il·lusió de la marca Barcelona", va clamar Josep Santacreu, president de la Cambra de Comerç de Barcelona ahir, descartant que la solució als efectes col·laterals de l’èxit sigui augmentar la taxa turística. Segons el seu parer, la ciutat ha de gestionar el turisme en lloc de regular-lo tallant les ales al sector privat.

La intervenció formava part del programa del Fòrum Barcelona de Turisme Urbà, que va celebrar ahir la seva primera edició nascut amb l’aspiració de convertir-se en un punt de trobada, de reflexió i de proposta d’idees. Per prendre nota respecte a això hi havia el president Salvador Illa, el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, i l’alcalde Jaume Collboni.

Santacreu va repassar l’evolució de la ciutat des dels Jocs Olímpics i va lamentar que s’infravalorin les "grans aportacions" del turisme a l’economia catalana, i en canvi, es remarquin les "negativitats". El responsable de la Cambra va ser crític amb l’evolució de Barcelona en els últims anys: "Barcelona no ha fet l’esforç", va dir, animant les administracions a recuperar l’excel·lència i "l’empenta", de la ciutat que va destacar en creativitat, disseny i estètica, va recordar, reclamant actuacions per frenar i ordenar la proliferació de colmados de 24 hores i altres comerços.

En contraposició, va al·ludir a l’exemple del cas de la ciutat de Màlaga, que en els últims temps "ha dit sí a tot el que Barcelona rebutjava" i ha reinventat el seu urbanisme, litoral i oferta de cultura i oci, atraient nombroses empreses emergents tecnològiques. "O ens posem les piles o en uns anys no estarem entre les millors ciutats", va clamar.

Sobre el nou increment de la taxa turística, va considerar que si Catalunya i els municipis estiguessin més ben finançats no seria necessari augmentar aquest tribut, que pot "perjudicar" la competitivitat de Barcelona en la captació de fires i congressos, davant ciutats que ofereixen més facilitats. Sobre la regulació de l’oferta d’apartaments turístics i la crisi habitacional, va assenyalar que "quan has de regular és que s’ha descontrolat" la situació, advertint que "entrar al sector privat és desmobilitzar el sector privat" i les seves inversions.

En el pla del comerç, va recomanar veure el visitant com un aliat que compra a Barcelona durant la seva visita, en lloc de fer-ho a Amazon. Cosa que ofereix oportunitats econòmiques.

Santacreu va receptar "pedagogia" en àmbit local, i va deixar clar que el nou missatge de Turisme de Barcelona ja no és atraure turisme, sinó evitar la saturació, desestacionalitzar i utilitzar la tecnologia per millorar la gestió dels fluxos turístics. "L’experiència ha de ser positiva per al visitant i per al ciutadà", va recalcar.

Notícies relacionades

Cultura i esport

El president de la Cambra es va referir també a l’interès estratègic de promoure la cultura i l’esport, entre altres àmbits, per atraure turisme de qualitat. En la mateixa línia, l’expresident del FC Barcelona Josep Maria Bartomeu va animar en la seva taula de debat les Administracions a impulsar més esdeveniments esportius i va apuntar que el lleuger descens d’afluència turística pot tenir a veure amb les obres del Camp Nou, atès el gran motor turístic que suposa el Barça, tot i que les dades de la seva aportació a l’economia local no són recents. I la copropietària del museu Moco Barcelona, Kim Logchies, va remarcar el paper de l’oferta cultural més contemporània per seduir viatgers joves i amb interessos culturals, després de quatre anys d’èxit de públic.