Collboni salva les ordenances fiscals a canvi de més pressió al turisme
Els Comuns avalen l’aprovació dels impostos i taxes de l’any que ve amb un acord que inclou apujar l’IBI als hotels el 2027 i limitar el comerç «no desitjat» i de «baix valor».
El govern de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, es va assegurar ahir l’aprovació de les ordenances fiscals per al 2026 a través d’un pacte amb Barcelona en Comú, tres setmanes després d’haver anunciat una entesa amb ERC. Si no hi ha cap sorpresa d’última hora, com va passar l’any passat amb un inesperat enfrontament entre el PSC i els Comuns, els impostos i taxes de l’any que ve comptaran amb els vots de les tres formacions d’esquerres per prosperar en el ple i entrar en vigor l’1 de gener. És molt probable que sigui l’últim pacte municipal de rellevància que rubrica Janet Sanz, la líder dels Comuns a l’Ajuntament, tot un colofó per a la seva retirada aquest Nadal.
L’acord inclou diverses mesures concretes però no immediates. La més definida és apujar la fiscalitat als hotels el 2027 i accelerar la rehabilitació d’habitatges al Besòs. Les dues formacions també han segellat compromisos polítics més oberts, com ara negociar amb el Govern espanyol un retoc legal que permeti cobrar més IBI a qui tingui més habitatges o utilitzar plans d’usos a la ciutat per limitar el comerç «no desitjat».
El tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, i l’encara presidenta dels Comuns de Barcelona, Janet Sanz, van comparèixer davant els mitjans ahir al matí després de firmar el pacte. «És important que les forces d’esquerra ens posem d’acord. De vegades és fàcil i de vegades no, però avui fem un pas endavant», va celebrar Valls. «A Barcelona les esquerres som majoria i quan hi ha voluntat política, especialment de qui governa, arribem a acords que poden millorar la vida de la gent», va assenyalar Sanz sobre la predisposició del govern de Collboni.
De l’1,17% a l’1,30%
Amb l’acord, el govern de Collboni es va comprometre a apujar el tipus específic de l’IBI de l’oci i l’hostaleria el 2027, cosa que afecta especialment els hotels de la ciutat, de l’1,17% a l’1,30%, el «màxim legal» permès. Valls va remarcar que ni els pressupostos ni les ordenances suposaran més pressió fiscal per a ciutadans i pimes, sinó que l’elevaran únicament a les activitats turístiques. Va considerar que els hotels s’han revaloritzat en els últims anys, i per això va defensar que poden «contribuir molt més» a la fiscalitat de la ciutat. A més, el govern municipal estudiarà en termes jurídics la possibilitat d’incorporar una disposició en l’ordenança fiscal de l’IBI que no permeti la repercussió d’aquest impost en els inquilins dins de l’àrea d’aplicació de renda limitada. Tot i que la llei ja ho prohibeix, no sempre es compleix.
Notícies relacionadesTambé farà en un termini màxim de tres mesos una proposta al Govern per flexibilitzar la llei d’hisendes locals i donar més llibertat als ajuntaments, per exemple per implementar un IBI progressiu en funció del nombre d’habitatges del propietari i equiparar les bonificacions per a famílies monoparentals a les de les nombroses. Sanz va defensar la necessitat d’aquesta modificació legislativa per evitar l’«especulació». En matèria de comerç de proximitat, socialistes i comuns van acordar que el govern Collboni defineixi durant el primer semestre del 2026 tres àmbits en els quals calgui utilitzar les eines dels plans d’ús per limitar les activitats de «baix valor comercial» als barris. Entre les botigues que hi hauria a la diana hi ha els supermercats de 24 hores, els negocis de mòbils i els salons de manicura. A més, els serveis jurídics analitzaran abans de març del 2026 si es pot frenar la proliferació de franquícies.
Finalment, es van comprometre a accelerar el pla de regeneració urbana del barri del Besòs i el Maresme, amb noves fórmules municipals, aprofitant al màxim els fons Next Generation i obtenint la col·laboració de la Generalitat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- RUTA El tresor més ben guardat de Lloret de Mar
- 50 anys de la invasió del Sàhara Occidental Espanya va tenir un pla de guerra contra el Marroc l’any 1975
- Campanya ‘Junts s’explica’ El ‘superdissabte’ de Junts: 111 carpes i un miler de voluntaris per mirar de marcar perfil després de la ruptura amb el PSOE
- Barcelona, protagonista Porta i Bermúdez, renovadors de la marca BCN
- Gest després de la ruptura El Govern central desbloqueja la llei contra la multireincidència de Junts malgrat témer una clatellada de l’esquerra
