Agbar desconfia de la viabilitat d’un nou contracte
El grup, amb el qual comparteix empresa mixta l’AMB, alerta sobre l’"excessiu" risc operacional de la futura concessió d’aigua.

Malgrat les reticències d’Aigües de Barcelona (empresa controlada en un 70% per Agbar), l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) continua endavant amb el nou contracte de concessió per prestar el subministrament d’aigua en vuit municipis metropolitans amb contractes caducats des de fa anys. A punt de licitar aquest concurs públic, l’Administració metropolitana ha aprovat un estudi de viabilitat econòmica contra el qual, en la seva línia crítica amb aquest contracte públic a 25 anys vista, el grup Agbar ha presentat al·legacions per deixar constància del recel que té sobre la càrrega del negoci per al futur concessionari.
Les aportacions d’Agbar (grup avui propietat de la multinacional francesa Veolia), recollides en un document intern a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, complementen les efectuades en una primera advertència a l’AMB sobre la possible "vulneració" de l’acord entre empresa i Administració que ja va avançar aquest diari. Esgrimides tant per la mateixa Societat General d’Aigües de Barcelona (Agbar) com per Sorea, societats del grup Agbar que actualment operen en ciutats metropolitanes com Sant Cugat del Vallès i Corbera de Llobregat, les companyies suggereixen que el futur concessionari no ha d’assumir "un grau excessiu de risc operacional", en paraules de l’AMB, que acaba desestimant l’al·legació.
"Pla teòric"
Notícies relacionadesLes potencials concessionàries miren d’aconseguir que l’AMB els "garanteixi en tot moment que el contracte de concessió sigui viable des del punt de vista econòmic i financer", assenyala la resposta de l’AMB. L’ens metropolità, però, rebutja l’apreciació d’Agbar perquè únicament ho exposa "en un pla teòric, general i doctrinal", "sense vincular la seva exposició a cap proposta de modificació de cap element concret de l’estudi de viabilitat", fa constar l’AMB.
El debat apel·la a la mateixa naturalesa jurídica de la concessió. La llei de contractació del sector públic vincula aquesta fórmula de contractació amb l’anomenat risc operacional que ha d’assumir el concessionari, entès com el pes de la incertesa del mercat al voltant de la demanda, del subministrament o de tots dos. Pel que fa a aquest risc operacional, per exemple vinculat a la sequera, l’AMB deixa clar que un element essencial del futur contracte serà precisament que "no hi hagi cap garantia establerta" per la qual "s’asseguri la rendibilitat de les inversions que haurà de suportar el futur concessionari ni tampoc la inexistència de pèrdues operatives". És la gran diferència amb la gestió directa o indirecta, unes fórmules en què és la mateixa Administració qui assumeix riscos d’una manera o altra.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- ¿Ningú vol dimissions?
- Dijous 30 d'octubre a las 18:30h El Periódico et convida a participar en el nou #afterwork, L'Hospitalet 100 anys de ciutat
- Barcelona Andrea Tova, mexicana a Catalunya: “Em vaig equivocar de país. No sabia que parlaven català”
- REIVINDICACIONS L’intrusisme inquieta els anestesistes: «Hi ha metges no especialistes que estan realitzant sedacions i això comporta greus riscos»
- Premi Planeta Juan del Val, guanyador del premi Planeta 2025: «Hi ha massa escriptors educats, l’art ha de tenir cert afany de provocació»
- «El president de la pau» ¿És veritat que Trump ha parat 8 guerres? ‘Fact check’ sobre l’afirmació del president dels EUA