Furgoneta, casa i oficina

Cada vegada més persones trien dormir al seu propi vehicle, amb autonomia energètica i totes les comoditats, lluny dels circuits turístics tradicionals.

Una furgoneta camperizada.

Una furgoneta camperizada. / El Periódico

2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La camperització consisteix a comprar una furgoneta de 5 o 6 metres –moltes vegades vehicles industrials o mixtos– i convertir-la en un habitatge sobre rodes. Fa uns 15 anys que va començar a quallar com a nova pràctica més generalitzada i ara ja han aparegut gran nombre de tallers dedicats a la seva personalització. Es tracta d’una caracterització que va sofisticant-se: les noves càmper o furgonetes ja inclouen plaques solars, dissenys intel·ligents, domòtica i connectivitat mòbil, ja que sovint es preparen també per convertir-se en oficina.

Els nous vehicles ja incorporen domòtica, de manera que des del mòbil es controla a distància la calefacció i la temperatura de la nevera, entre altres coses. Actualment, cap surt d’un taller de camperització sense plaques solars. "Els components solars són assequibles: una placa costa uns 100 euros, i amb instal·lació completa (de 400 a 500 euros) s’obté autonomia elèctrica sense dependre d’endolls de càmping. S’aprofita tota la superfície del sostre, aconseguint autosuficiència energètica per a la nevera, llums i altres elements", assenyala Albert Boada, especialista en camperitzacions i propietari d’un taller a Barberà del Vallès.

Qui demana aquesta instal·lació solar completa són els nòmades digitals, persones que viuen i treballen des del vehicle. "Demanen antenes amb bona cobertura en muntanya i espais interiors còmodes per treballar amb l’ordinador. No busquen desconnectar totalment, sinó viatjar i treballar alhora, mantenint la seva ocupació remota mentre recorren el país o Europa", explica Boada. Per a ells, s’instal·len amb mim taules abatibles amb un ampli espai que acaba assemblant-se a una oficina.

Una altra instal·lació que recentment es fa als tallers és l’habilitació d’un espai per a bicicletes elèctriques a l’interior, i evitar els robatoris de quan es col·loquen fora. Perquè sigui possible, s’instal·len llits elèctrics, que pugen i baixen per deixar espai sota per a les bicicletes. Així mateix, en els últims anys, els clients demanen banys amb dutxa separada. La solució és instal·lar mampares abatibles que permeten convertir el bany en una dutxa independent.

Actualment, s’ofereixen vehicles convencionals de combustió, híbrids i elèctrics. Aquests últims són més cars i encara estan en una fase inicial, però la cooperativa SOM Mobilitat, dedicada al cotxe multiusuari, ja incorpora càmpers elèctrics en la seva flota de lloguer.

Diferents altures

Notícies relacionades

Els vehicles que se solen camperitzar són de dos tipus, i es distingeixen principalment pel seu ús. Els de menys de dos metres d’altura poden descansar al pàrquing de casa, i per això els seus propietaris els acostumen a utilitzar tant per a la seva mobilitat diària com per anar de vacances. En aquest cas, als tallers se’ls acostuma a instal·lar un seient posterior abatible que es converteix en llit. Solen tenir sostre elevable amb sistema hidràulic, que a l’obrir-se es converteix en una tenda de campanya on poden dormir dues persones més. També s’equipen amb una nevera de 30 a 60 litres i un sistema de calefacció que permet dormir bé a l’hivern. Alguns inclouen un sistema per escalfar aigua calenta per a una dutxa.

I aquí la gran diferència entre l’altre tipus de càmper. Les que mesuren mig metre més d’altura permeten estar dret a l’interior. Són més aviat vehicles industrials transformats, amb claraboies, finestres laterals, llit, bany i cuina. Acostumen a deixar-se en un lloc destinat per a això i només s’utilitzen per viatjar.