Empreses i entitats apressen a invertir en Rodalies i vivenda

Un nou document actualitza les prioritats i els reptes que van presentar fa dos anys un centenar de col·lectius representatius de la ciutat.

Empreses i entitats apressen a invertir en Rodalies i vivenda
1
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Un centenar d’empreses i entitats destacades de Barcelona tornen a posar sobre la taula les prioritats, urgències i desafiaments futurs de la metròpoli i de Catalunya. Articulades en un projecte batejat com a ProBCN, han actualitzat el document d’eixos clau que van presentar amb gran ressò el 2023 davant els alcaldables de la ciutat, en vigílies de les eleccions municipals. Més de dos anys després, rellancen aquella reflexió amb una nova síntesi de les necessitats que jutgen més urgents. Les dues que remarquen són la millora de la xarxa de Rodalies i l’increment de l’oferta de vivenda assequible.

Un Comitè de Coordinació, en el qual han col·laborat Salvador Alemany, Carles Cabrera, Toni Brunet i Enric Pérez, ha capitanejat aquesta reflexió coral. Per facilitar el debat intern i generar consensos, els col·lectius participants s’han vertebrat a través de sis eixos, cada un moderat per una entitat referent: Institut Cerdà (urbanisme), Tech Barcelona (innovació), Rethink BCN (emprenedoria), ADETCA (cultura), Barcelona Oberta (comerç), Gremi d’Hotels (turisme) i Casal dels Infants (inclusió).

En alguns dels sis eixos destaca la necessitat de millorar Rodalies. "És el gran problema endèmic del transport públic de la metròpoli", dispara el document. Si bé "reconeix que s’està avançant en l’execució de la primera part del Pla de Rodalies 2020-2025", considera "imprescindible" clarificar "com i amb quin calendari" es fa efectiu el traspàs "amb dades i objectius clars". "No s’ha avançat prou per donar resposta a la importància que té el transport públic com a integrador de la metròpoli i de la resta de Catalunya", afirma. Esmenta, a més, les xarxes de metro i d’autobusos com a prioritàries.

Notícies relacionades

Reclama "evitar el solapament d’obres" que obstaculitzin l’accés a la ciutat i demana que l’aposta pel transport públic "vagi compaginada i equilibrada amb l’ús del vehicle privat" per reduir congestions. Així mateix, expressa "preocupació pel retard i la incertesa" sobre el corredor ferroviari mediterrani i l’ampliació de l’aeroport del Prat.

En vivenda, recomana "una planificació que no obeeixi ni a pressions ni a improvisacions ideològiques", sinó a un "pacte amb tots els agents civils, polítics i socials, dotat d’una inversió i un marc normatiu sostinguts en el temps". Entre les concrecions, destaca "reformar amb urgència la reserva del 30% de vivenda social" i "alliberar sòl públic".